خبر اولسیاسی

انتخابات شوراهای استانی عراق:
ناکامی در تشکیل حکومت‌های محلی در استان‌های دارای تنوع قومی و مذهبی

باز نشدن گره کور مناصب استانی در برخی استان های دارای تکثر قومی و مذهبی در عراق به خصوص کرکوک باعث شده نخست وزیر عراق تصمیم به میزبانی از گروه های سیاسی برنده در انتخابات بگیرد.

میدل ایست نیوز: با گذشت تقریبا سه ماه از برگزاری انتخابات شوراهای استانی در عراق و همچنین گذشت بیش از یک ماه و نیم از تایید نتایج آن توسط دادگاه عالی فدرال، استان های دارای تنوع قومی و مذهبی در عراق هنوز موفق به تشکیل ادارات محلی خود نشده اند.

به نوشته الشرق الاوسط ، در همین حال استان های همگون و یکرنگ به لحاظ جمعیتی، یعنی اهل تسنن در مناطق غربی و شیعیان در مناطق مرکزی و جنوبی عراق، موفق به تشکیل حکومت محلی خود شدند به گونه ای که استانداران استانهای بصره، کربلا و واسط با وجود اختلافات، به مناصب خود بازگشتند و برخی استان های تقریبا مختلط به لحاظ تنوع، نظیر بغداد و صلاح الدین هم توانستند اختلافات خود را حل و فصل کنند و دولت های محلی خود را تشکیل دهند اگرچه منصب استانداری صلاح الدین هنوز هم به خاطر امضا نکردن حکم  استاندار توسط رئیس جمهور به علت شکایات مربوط به تخلفات و فساد مالی و اداری او در گذشته، محل بحث و اختلاف است.

در همین حال، حکومت محلی در استان نینوا در شمال عراق که به لحاظ نژادی، دینی و مذهبی یکی از استان های متکثر عراق است، از طریق اجماع و توافق سیاسی و عبور از مسائل دینی یا مذهبی شکل گرفت اما به نظر می رسد، چنین توافقی در تضاد با اراده دو حزب اصلی کردستان عراق یعنی حزب دموکرات به رهبری مسعود بارزانی و اتحادیه میهنی به ریاست بافل طالبانی باشد.

نبود توافق میان دو حزب اصلی کرد با وجود اینکه کرسی های به دست آمده برای آنان بسیار دور از انتظارات آنها بود، باعث شده است احزاب عرب، اعم از شیعه و سنی، و همچنین برخی دیگر از طیف های دینی که طبق نظام موسوم به «کوتا» سهمیه ثابتی دارند، شروع به گرفتن مناصب مهم ادارات محلی به ویژه دو منصب استاندار و رئیس شورای استانی نمایند.

در استان کرکوک، علیرغم نشست ها، دیدارها و رایزنی های سیاسی، هنوز گره کور توافقات برای حل بحران تشکیل اداره های محلی باز نشده است و در استان دیالی که هم مرز با استان های بغداد و کرکوک است؛ بحران هنوز پابرجاست اما موانعی که باعث شده است حکومت های محلی در این منطقه شکل نگیرد، با موانعی که بر سر راه تقسیم مناصب در استان کرکوک وجود دارد؛ کاملا متفاوت است.

در استان دیالی به نظر می رسد علت اصلی ناکامی در تشکیل حکومت محلی، تقریبا به مسائل عشایری و قبیله ای باز می گردد که آن هم عمدتا مربوط به اختلافات داخلی در میان یک عشیره است در حالی که در استان کرکوک در سایه وجود مولفه ها و قومیت هایی نظیر عرب ها، کردها و ترکمن ها، مساله ابعاد ملی پیدا کرده است، به خصوص که اصل 140 قانون اساسی درباره مناطق مورد مناقشه هنوز اجرا نشده است.

الشرق الاوسط نوشت بر اساس اطلاعاتی که از منابع آگاه به دست آورده است، محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق بزودی در اوایل ماه مارس بار دیگر میزبان نشست گروه های سیاسی برنده در انتخابات شواری استانی کرکوک خواهد بود.

این منابع تصریح کردند نخست وزیر عراق حدود یک هفته قبل نیز میزبان این نیروها بود و با آنها در خصوص تصمیم گیری سریع برای توزیع کرسی ها به تفاهماتی دست یافت چرا که وی درصدد است هر چه سریعتر این مشکل را حل کند تا استانداران بتوانند اجرای طرح ها و برنامه های مصوب دولت را آغاز کنند اما اختلافات هنوز هم پابرجاست و این وضعیت به معنای تاخیر در اجرای طرح ها خواهد بود.

بر اساس اظهار نظر یکی از اعضای کرد شورای استانی کرکوک به نام «پروین»، دو فراکسیون برنده به نمایندگی از احزاب اتحادیه مهینی و حزب دموکرات کردستان عراق هنوز بر سر نام های نامزدهای مورد نظر خود برای تصدی پست مهم استانداری کرکوک به توافق دست پیدا نکرده اند ضمن آنکه کردها، عرب ها و ترکمن ها بزودی خواسته های خود را برای تصمیم گیری در خصوص تشکیل اداره جدید به شکل مکتوب ارائه خواهند کرد.

از سوی دیگر، ترکمن های استان کرکوک تاکید کردند در صدد آماده سازی برگه مذاکره و مشخص کردن نامزدهای مورد نظر خود برای تکمیل پست ها هستند. احمد رمزی عضو شورای استانی کرکوک در کنفرانسی خبری اعلام کرد: ترکمن ها حق دارند برای استانداری کرکوک نامزد معرفی کنند چرا که کرکوک نیازمند یک مدیریت مشترک به نمایندگی از همه جناح هاست.

گفتنی است انتخابات شوراهای استانی در کرکوک نخستین بار در سال 2005 برگزار شد و سپس به علت اختلافات و مشکلات داخلی این روند متوقف شد و انتخابات جدید در واقع دومین انتخابات در استان کرکوک به شمار می آید در حالی که این انتخابات در سایر استانها تا سال 2013 ادامه داشت.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا