خبر اولسیاسی

تاکید رؤسای جمهور عراق و ارمنستان بر تحکیم روابط و همکاری فیمابین

رؤسای جمهور عراق و ارمنستان در بغداد دیدار و بر لزوم تحکیم و تقویت روابط و همکاری دو کشور تاکید کردند.

میدل ایست نیوز: عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق در بغداد میزبان واهاگن خاچاطوریان، رئیس جمهور ارمنستان بود.

براساس بیانیه ریاست جمهوری عراق، دو طرف درباره روابط دوجانبه و راه های گسترش آن رایزنی کردند.

رئیس جمهور عراق ضمن خوشامدگویی به همتای ارمنستانی خود، ابراز امیدواری کرد این سفر به تقویت و توسعه روابط دو کشور و حمایت از آرمان های مشترک در سطح تثبیت صلح و توسعه پایدار در منطقه و جهان کمک کند.

رئیس جمهور عراق و همتای ارمنستانی خود درباره راه های تقویت روابط دوجانبه و پیشبرد روند همکاری مشترک در زمینه های مختلف اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری، علمی، فنی و فناوری علاوه بر بهداشت، آموزش، جوانان، گردشگری و فرهنگ گفت وگو کردند.

از طرفی دیگر رئیس جمهور ارمنستان بر اهتمام کشورش به تحکیم روابط با عراق و ایجاد چشم اندازهای جدید در حوزه های مختلف و هماهنگی در همه زمینه های دارای اهمیت مشترک تاکید کرد.

رشید ضمن تاکید بر اهمیت توسعه روابط دوجانبه و تقویت همکاری و هماهنگی دو کشور و متنوع سازی همکاری اقتصادی و تجاری و تشویق شرکت های ارمنستانی به فعالیت در عراق و تبادل سفر هیئت های رسمی، به اهمیت تداوم همکاری برای تقویت نقش کمیته های مشترک و انعقاد توافقنامه ها و یادداشت های تفاهم برای ارتقای سطح همکاری اقتصادی، تجاری، گردشگری، فرهنگی و حمل و نقل هوایی اشاره کرد.

دو طرف همچنین درباره پیگیری نتایج نشست های کمیته عراق و ارمنستان که در سپتامبر گذشته برگزار شده بود، توافق کردند.

رئیس جمهور عراق اشاره کرد که عراق شاهد ثبات امنیتی است و دولت عراق برنامه ای جامع برای بهبود سطح معیشتی شهروندان و مبارزه با فساد مالی و اداری و جلوگیری از بیکاری و بازسازی زیرساخت ها وضع کرده است.

وی توضیح داد که تلاش های بین المللی برای تداوم مبارزه با خطر تشکیلات تروریستی و افکار افراطی برای هدف قرار دادن امنیت و جان همه بدون هیچ استثنایی مهم است.

دو طرف آخرین تحولات منطقه و چالش های منطقه ای و بین المللی را نیز بررسی کردند و رشید بر موضع ثابت عراق در ایستادگی کنار ملت فلسطین برای دستیابی به حقوق کامل خود و برپایی کشور مستقل فلسطین تاکید کرد.

وی همچنین بر لزوم عمل کردن جامعه بین المللی به مسئولیت کامل خود در توقف حملات ظالمانه به غزه و جلوگیری از تعرضات و اقدامات خصمانه علیه ملت فلسطین تاکید کرد.

رئیس جمهور عراق درباره وضعیت ارمنستان و آذربایجان نیز سخن گفت و بر موضع عراق مبنی بر درخواست گفت وگو و مذاکره و تکیه به راه حل های سیاسی برای حل اختلافات تاکید کرد.

خاچاتوریان ضمن تقدیر از سفر رشید به ارمنستان گفت که سفر او، بازتاب مثبتی در میان شهروندان ارمنی داشت.

وی درخصوص همکاری دوجانبه بر امید کشورش به ایجاد فرصت ها و سازوکارهای بیشتر همکاری میان دو کشور تاکید کرد.

منبع
ریاست جمهوری عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا