اقتصادی

هند و عمان در آستانه امضای توافق جامع شراکت اقتصادی

هند در بحبوحه روابط رو به رشد خود با  کشورهای منطقه، در حال دستیابی به یک توافق شراکت اقتصادی جامع با عمان است.

میدل ایست نیوز:  بنا به گفته منابع آگاه، هند و عمان به مراحل نهایی مذاکرات در خصوص امضای توافق تجاری که بتواند امکان دسترسی آسان تر به کالاها و خدمات در بازارهای دو کشور را فراهم کند نزدیک تر شده اند. توافقی که موجب تقویت حضور این کشور جنوب آسیا در کشورهای شورای همکاری خواهد شد.

به گزارش بلومبرگ، این منابع افزودند دو طرف عمانی و هندی بر سر اغلب موضوعات توافقنامه شراکت اقتصادی جامع به توافق دست یافته اند و به احتمال زیاد مذاکرات آنها به زودی پایان می یابد و دستیابی به توافق اوایل ماه مارس اعلام می شود.

بلومبرگ نوشت اگرچه عمان اقتصاد کوچکی دارد، اما به دلیل موقعیتش  در منطقه، برای هند اهمیت حیاتی دارد چرا که این کشور در کنار تنگه هرمز که یک گذرگاه مهم ترانزیت نفت است واقع شده است. بیشتر نفت خام صادراتی به مقصد آسیا از این منطقه عبور می کند.

علاوه بر این، عمان از لحاظ میزبانی از کارگران و کارکنان هندی، در رتبه پنجم جهان جای دارد.

منابع خبری تصریح کردند دهلی نو خواستار کاهش عوارض گمرکی بر صادرات به عمان برای کالاهایی همچون برنج، دارو، مشتقات نفتی و فولاد است و برای تسهیل ورود متخصصان هندی نظیر پزشکان، پرستاران، مهندسان و سایر کارگران به عمان مذاکراتی انجام داده است.

از سوی دیگر عمان نیز خواستار دسترسی بهتر به کالاهایی مانند فرآورده های نفتی تصفیه شده، کودها، محصولات آهن و فولاد و غیره از هند است.

منبع
بلومبرگ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا