اقتصادیخبر اول

جهش بزرگ عربستان در توسعه بخش گردشگری

سازمان‌های بین‌المللی بر این باورند دستاورد عربستان در میزبانی از 100 میلیون گردشگر در سال 2023 می‌تواند نقطه عطف و محرک اصلی برای تنوع‌بخشی به اقتصاد این کشور به شمار آید.

میدل ایست نیوز: سفر بیش از 100 میلیون گردشگر به عربستان سعودی در سال 2023 و کسب درآمد بیش از 66 میلیارد دلاری از این بخش مورد تمجید سازمان جهانی گردشگری و شورای جهانی سفر و گردشگری قرار گرفته است، بگونه ای که این دو سازمان تاکید کردند چنین دستاوردی نشان از موفقیت عربستان سعودی در تبدیل بخش سفر و گردشگری به یک موتور محرکه اساسی برای تنوع بخشی و رشد اقتصادی این کشور خواهد بود.

به گزارش الشرق الاوسط، احمد الخطیب وزیر گردشگری عربستان، این دستاورد را نتیجه پیگیری ها و توجه دولت به تقویت بخش گردشگری و افزایش سهم آن در تولید ناخالص داخلی مطابق با برنامه چشم انداز 2030 دانست، در حالیکه سازمان جهانی سفر و گردشگری نیز اعلام کرد انجام اصلاحات راهبری در عربستان سعودی یک فضا و بستر مناسب برای تشویق سرمایه‌گذاری و نوآوری به وجود آورده است.

این سازمان در بیانیه ای تاکید کرد جذب بیش از یک میلیون گردشگر نشان از چشم انداز راهبردی و تبدیل شدن این کشور  به یک قطب گردشگری جهانی است و ایجاد بیش از 925 هزار فرصت شغلی در بخش گردشگری و سرمایه‌گذاری‌های کلان در آموزش، بیانگر این است که عربستان در مسیر درستی گام برمی دارد و قصد دارد تا سال 2030 به دومین کشور در عرصه  ایجاد اشتغال در زمینه گردشگری تبدیل شود.

وزارت گردشگری عربستان سعودی اعلام کرد این دستاورد 7 سال قبل از تاریخ  تعیین شده، محقق شد بطوریکه درآمد این بخش، بیش از 4 درصد از تولید ناخالص داخلی و بیش از 7 درصد محصولات داخلی غیرنفتی را تشکیل می دهد.

این وزارتخانه افزود: تعداد کل گردشگران داخلی و خارجی در سال 2023 به حدود 106.2 میلیون گردشگر رسید که در مقایسه با سال 2022 افزایشی 12 درصدی داشته است. این در حالی است که شمار گردشگران خارجی در عربستان به 27.4 میلیون نفر رسید که در  مقایسه با مدت مشابه سال قبل 65 درصد افزایش داشته است.

پیشتر نیز وزارت گردشگری عربستان، ورود گردشگران خارجی به این کشور را در نیمه نخست سال 2023 بی سابقه توصیف کرده بود و از رشد 142 درصدی آن نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داده بود.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا