اقتصادی

تدابیر ترکیه برای جلوگیری از سقوط آزاد و بی سابقه ارزش لیر

بانک مرکزی ترکیه با افزایش قابل توجه نرخ بهره بازخرید اوراق قرضه کوتاه مدت، در صدد مهار تورم است.

میدل ایست نیوز:بانک مرکزی ترکیه به طور رسمی سیاستهای انقباضی پولی 8 ماهه را متوقف کرد و تصمیم گرفت نرخ بهره بازخرید اوراق قرضه با سررسیدهای کوتاه‌ مدت را که به عنوان معیار اساسی برای نرخ بهره اتخاذ شده بود، مطابق با انتظارات بازار، 45 درصد تعیین کند.

به گزارش الشرق الاوسط، این در حالی بود که سیاستهای اقتصادی دولت ترکیه باعث شد ارزش لیر به پایین‌ترین سطح خود در تاریخ سقوط کند و هر دلار بیش از 31 لیر باشد اما تصمیم جدید، به وضعیت سردرگمی و انتظاری که قبل از جلسه کمیته سیاست پولی بانک مرکزی ترکیه حاکم شده بود؛ پایان داد و باعث شد حاشیه زیان و ضرر پس از این تصمیم تا حد بسیار زیادی کاهش یابد.

این منبع افزود: تصمیم بانک مرکزی ترکیه به معنای پایان سیاست و چرخه انقباضی است که از ژوئن گذشته آغاز و به مدت 8 ماه اجرا شد و طی آن نرخ بهره از 8.5 درصد به 45 درصد افزایش یافت تا آنکارا بتواند تلاش‌های خود را برای مبارزه با تورم لجام گسیخته در ترکیه که در حال حاضر حدود 65 درصد تخمین زده شده است؛ افزایش دهد.

بانک مرکزی ترکیه پس از جلسه خود به ریاست فاتح کاراهان، رئیس جدید این بانک،در بیانیه ای اعلام کرد تورم کلی افزایش محدودی را ثبت کرده است و شاخص‌های اخیر نشان دهنده تداوم تعادل در تقاضای داخلی است و این روند تعادلی در واردات کالاهای مصرفی و طلا وضعیت خوبی دارد ، اما در سایر شاخص‌های مخارج مصرف‌کننده کندتر از حد انتظار است.

در این بیانیه با اشاره به اینکه بهبود تراز حساب جاری و تقاضای دارایی‌های لیر به ثبات نرخ ارز و اثربخشی سیاست پولی کمک کرده ، تاکید شده است موضع قاطع در سیاست‌های پولی همچنان به روند افزایش ارزش واقعی لیر کمک خواهد کرد و این بانک به اجرای سیاست های احتیاط کلان با هدف حفظ عملکرد مکانیسم بازار و ثبات مالی کلی ادامه خواهد داد.

گفتنی است ترکیه قصد دارد به منظور تقویت پول ملی خود، در سفر قریب‌الوقوع ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به این کشور، توسعه تجارت با ارزهای ملی(روبل و لیر) را مورد بررسی قرار دهد.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا