خبر اولسیاسی

دور تازه مذاکرات برای آتش بس در غزه
رئیس موساد با نخست وزیر قطر دیدار می‌کند

هیئتی بلندپایه از رژیم صهیونیستی به ریاست رئیس موساد عازم قطر شده تا درباره برقراری آتش‌بس 6 هفته‌ای ازای آزادی 40 اسیر از دست حماس مذاکره کند. 

میدل ایست نیوز: یک مقام آگاه در رژیم صهیونیستی گفت که تل آویو روز دوشنبه هیئتی بلندپایه به ریاست رئیس موساد را به قطر می‌فرستد تا از طریق میانجی‌گران با حماس با هدف برقراری آتش‌بس 6 هفته‌ای در غزه در ازای آزادی 40 اسیر از دست حماس مذاکره کند.

به گزارش «الحره» این مقام مسئول با اشاره به مشکلاتی که مذاکره کنندگان حماس ممکن است در ارتباط با مقامات جنبش در داخل نوار غزه با آن مواجه شوند، گفت: با توجه به محاصره غزه و دشواری ارتباط با سران حماس در داخل غزه، این مرحله از مذاکرات ممکن است حداقل دو هفته طول بکشد.

در همین رابطه، یک منبع آگاه از مذاکرات به خبرگزاری فرانسه گفت که رئیس موساد روز دوشنبه در دوحه با نخست وزیر قطر برای مذاکره درباره آتش بس در غزه دیدار می کند.

کشورهای میانجی، ایالات متحده، قطر و مصر، در تلاش هستند تا به توافقی بر سر آتش بس و معامله مبادله بین اسیران فلسطینی و اسیران رژیم صهیونیستی دست یابند.

روز جمعه، حماس یک توافق آتش بس 6 هفته ای را پیشنهاد داد که شامل تبادل گروگان ها برای اسیران فلسطینی می شود. پیشنهادی که نشان دهنده انعطاف پذیری بیشتر حماس پس از درخواست آتش بس کامل قبل از هرگونه توافق در مورد آزادی گروگان های غزه، تلقی می شود.

یکی از سران حماس روز شنبه به خبرگزاری «فرانس پرس» گفت که این جنبش آماده آزادی 42 زندانی از جمله زنان، کودکان، سالمندان و بیماران است، مشروط بر اینکه رژیم صهیونیستی به ازای هر یک از آنها 20 تا 30 اسیر فلسطینی را آزاد کند.

همچنین، به موجب این پیشنهاد، مرحله اول شاهد «خروج نظامیان از همه شهرها و مناطق پرجمعیت نوار غزه، بازگشت بدون محدودیت آوارگان، و جریان کمک‌ها با حداقل 500 کامیون در روز» خواهد بود.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی جریان کمک‌ها را به شدت کنترل می کند و این به گفته سازمان ملل موجب شده که اکثریت قریب به اتفاق ساکنان غزه در معرض خطر قحطی قرار بگیرند.

یک کشتی متعلق به سازمان غیردولتی اسپانیایی «آغوش باز» روز جمعه از قبرس وارد نوار غزه شد که حامل 200 تن مواد غذایی از سازمان «آشپزخانه مرکزی جهان» بود و قرار است کشتی دوم نیز در تاریخ مشخصی که علنی نشده در پی آن بیاید.

علاوه بر این، چندین کشور به ارسال مواد غذایی به غزه ادامه می دهند. اما سازمان ملل متحد تأکید می کند که انتقال کمک از طریق زمین سریع ترین و مؤثرترین روش است.

سازمان غیردولتی آکسفام روز دوشنبه در گزارشی تأکید کرد که رژیم صهیونیستی «عمداً» از ورود کمک‌های بشردوستانه از جمله مواد غذایی و تجهیزات پزشکی به غزه، برخلاف قوانین بین‌المللی بشردوستانه جلوگیری می‌کند.

آکسفام در گزارش خود گفت: «علیرغم مسئولیت خود به عنوان یک قدرت اشغالگر، اقدامات و تصمیمات اسرائیل همچنان به طور سیستماتیک و عمدی مانع هرگونه واکنش بشردوستانه بین المللی معنادار در نوار غزه می شود».

پیش از این رسانه های عبری از تاخیر در سفر هیئت مذاکره کننده رژیم صهیونیستی به قطر خبر داده بودند.

شبکه 13 رژیم صهیونیستی، دلیل عدم امکان سفر هیئت مذاکره کننده این رژیم به دوحه را، ناکامی در تلاش ها برای برگزاری نشست با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

این شبکه گزارش داد که وزرا به دلیل ناکامی در دیدار با نتانیاهو و تعیین موعد نشست با او، خشمگین هستند.

بنابر اعلام این شبکه، مقامات بلندپایه در هیئت مذاکره کننده رژیم اشغالگر به شدت از نتانیاهو انتقاد کردند و گفتند که او وقت را هدر می دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا