اقتصادی

اردنی‌ها پس‌انداز با دینار را به ارزهای خارجی ترجیح می‌دهند

گزارش‌ها از اقبال گسترده اردنی‌ها به پس‌انداز کردن دینار در مقایسه با دیگر ارزهای خارجی حکایت دارد.

میدل ایست نیوز: بر اساس آخرین گزارش‌های مالی بانک مرکزی اردن، مجموع سپرده‌های بانک‌های این کشور از تمامی ارزها در سال گذشته به 43.7 میلیارد دینار معادل تقریبا 62 میلیارد دلار رسید در حالیکه این میزان در سال قبل تر از آن  42.1 میلیارد دینار معادل 59.4 میلیارد دلار بوده است.

به گزارش العربی الجدید، با نگاهی به تحولات سپرده‌ها در پایان سال گذشته بر اساس داده‌ها و آمارهای اعلام شده و با توجه به نوع ارز، میزان مانده سپرده‌ها به دینار اردن حدود 34.4 میلیارد دینار و دیگر سپرده‌های ارزی به 9.3 میلیارد دینار رسیده است.

این منبع با اشاره به قیمت 1.41 دینار در برابر دلار امریکا، تصریح کرد: در پایان سال 2022، مانده سپرده های دیناری به 32.8 میلیارد دینار در حالیکه دیگر سپرده های ارزی حدود  9.3 میلیارد دینار بوده است.

این منبع نوشت، کارشناسان اقتصادی بر این باورند در نتیجه اقدامات تشویقی دولت و بانک مرکزی به منظور افزایش اعتماد به ارز اردن به عنوان یک ظرف پس‌انداز، تقاضا برای پس‌انداز در بانک‌ها به ارز محلی «دینار» در برابر دلار و دیگر ارزهای خارجی به خاطر بازده بالاتر همچنان رو به افزایش است.

حسام عایش یکی از کارشناسان اقتصادی در این زمینه گفت: اردن، از طریق بانک مرکزی خود، سیاست پولی باثباتی را مطابق با تحولات اجرا می کند و دولت به تثبیت نرخ مبادله در برابر دلار از سال 1990 و نرخ بهره و همگام شدن با آن پایبند است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا