اجتماعیخبر اولسیاسیمقالات

گشت و گذار سفرای خارجی در خیابان‌های بغداد با اهداف و رویکردهای گوناگون

سفرای خارجی در بغداد طبق معمول سال‌های اخیر، به فعالیت‌های رسانه‌ای توجه بسیاری نشان داده‌اند و تصاویری از گشت و گذار خود در بازارها و رستوران‌ها منتشر کرده‌اند.

میدل ایست نیوز: سفرای خارجی در بغداد، طبق معمول سال‌های اخیر، به فعالیت‌های رسانه‌ای توجه بسیاری نشان داده اند، و تصاویری از گشت و گذار خود در بازارها و رستوران‌ها در حساب‌های رسمی خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر  کرده اند که در آنها درباره غذاهای مردمی اظهار نظر می‌کنند.

به گزارش «العربی الجدید» همچنین سخنرانی در جلسات بحث و گفت‌وگو که توسط سازمان‌های محلی و جامعه مدنی در مورد بسیاری از موضوعات اجتماعی سازماندهی شده‌ است، در کنار شرکت در نمایشگاه‌ها و گالری‌های نقاشی از دیگر فعالیت‌های معمول سفرا در این ایام است.

ناظران معتقدند که این فعالیت‌های سفرا بیش از هر چیز ابعاد رسانه‌ای دارد و با هدف جلب توجه سفیر انجام می‌شود.

اهتمامات مختلف سفرای خارجی در بغداد

استفن هیچن، سفیر بریتانیا در بغداد، از فعال‌ترین چهره‌ها در رسانه های اجتماعی است. او با ارسال طریق کلیپ های ویدئویی در مورد بسیاری از موضوعات، عمدتاً در مورد غذا، آداب و رسوم اجتماعی عراق، بازارها و لباس صحبت می کند.

او اخیراً کلیپ هایی را با عنوان «سفیر شو» در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد که در آنها مانند یک خبرنگار میدانی درباره غذای بغدادی، خیابان های قدیمی و زندگی روزمره مردم عراق صحبت می کند.

کوتی بونکا، سفیر کانادا در بغداد، هم به فیلم های نمایش داده شده در سینماهای بغداد و شرکت در رویدادهای مختلف محلی علاقه مند است.

ماتسوموتو هوتوشی، سفیر ژاپن، نیز به علاقه‌اش به گرفتن عکس‌های سلفی و اشتراک‌گذاری آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی شهرت دارد.

از سوی دیگر، البروس کوتراچف، سفیر روسیه، «آرام‌ترین» در میان سفرا به حساب می‌آید که با خبرنگاران زن و مرد نزدیک است و در رستوران‌ها با آنها دیدار می‌کند.

فعالیت های سیاسی سفرای واشنگتن و تهران

در مقابل، محمدکاظم آل صادق، سفیر ایران، در ماه رمضان دیدارهای پیاپی با رهبران سیاسی و دینی شیعی و مشارکت در مراسم عزاداری و تجمعات عشیره ای داشته است.

در مورد آلینا رومانوسکی، سفیر امریکا، هم به نظر می رسد که فعال ترین سفیر خارجی در صحنه سیاسی است، او به طور منظم با برجسته ترین مقامات دولتی ملاقات می کند، ضمن اینکه مانند دیگر سفیران تصاویر بسیاری از گشت و گذار در خیابان های بغداد و مشارکت در برنامه‌های جامعه مدنی منتشر می‌کند.

جامعه عراق گروه هدف است

یکی از اعضای کمیته روابط خارجی پارلمان عراق با تأکید بر وجود نشانه های مثبت در آزادی فعالیت سفرای خارجی در ملأ عام در خیابان های عراق، آن را شاهدی بر بهبود وضعیت امنیتی دانست و افزود که این فعالیت ها جامعه عراق را هدف قرار می دهد و نه دولت را.

این نماینده که نخواست نامش فاش شود افزود: گردش در مراکز تجاری و سینما، ملاقات با فعالان و خبرنگاران زن و برگزاری مراسم و ضیافت‌ها تلاشی برای اصلاح تصویر یا جلب توجه عراقی‌ها به آن کشور است بدون آنکه چندان منافع سیاسی برای خود عراق داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: شرایط سیاسی عراق حساس است و به نظر می‌رسد سفارت‌خانه‌های خارجی نمی‌خواهند عامل تنش در روند سیاسی کشور باشند، به همین دلیل به فعالیت‌های مردمی می‌پردازند، به مجامع و تشکل‌های مدنی می‌روند و به برنامه‌های جامعه مدنی از جمله برنامه‌های مربوط به آزادی عقیده و بیان، دموکراسی، و حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر، از جمله معلولان کمک می‌کنند.

علی الحجیمی، فعال سیاسی، از سوی خود، فعالیت سفرای خارجی در بغداد را «فرار از کنکاش در پرونده‌های حساس عراق» توصیف کرد و این فعالیت‌ها را «تلاشی برای ارسال پیام آرامش بخش برای دولت های عراق» دانست.

وی افزود که به نظر می رسد بسیاری از سفرا در عراق «به گونه ای زندگی می کنند که گویی در سفر مدرسه ای هستند، زیرا با مقامات و رهبران احزاب دیدار و دسته های گل رد و بدل می کنند، سپس از بازارها و رستوران ها بازدید می کنند، در حالی که واقعیت هایی مانند فقر، خدمات ضعیف، و کاهش آزادی ها مورد توجهشان قرار نمی گیرد.

عمر عبداللطیف، روزنامه نگار عراقی، نیز خاطرنشان کرد: «فعالیت بیشتر سفارتخانه ها بیشتر فعالیت اجتماعی است و اغلب آنها که از کشورهای همسایه و دوست عراق هستند می‌کوشند آنچه بر مردم می‌گذرد و شادی‌هایشان را بازتاب دهند».

وی توضیح داد: «برای همین است که می بینیم که برخی مانند سفیر ترکیه (علی رضا گونای) با مردم در رستوران‌ها، زمین‌های بازی حاضر می‌شود و در خیابان‌های قدیمی شهر قدم می زند. این را هم توجه داشته باشیم که در عراق چیزی محرمانه نیست و همه چیز بدون ضابطه ای و کنترلی افشا می شود و سفارتخانه ها نیازی به تلاش برای کسب اطلاعات محرمانه ندارند».

وی ادامه داد: زمانی که ما (مقامات عراقی) با سفرای خارجی ملاقات می کنیم، آنها همیشه از صحبت در مورد موضوعات سیاسی پرهیز می کنند و می توان گفت به جز سفارتخانه های بزرگ در کشور مانند امریکا و ایران، هیچ سفارت خارجی که در امور سیاسی عراق دخالت کند وجود ندارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا