سیاسی

اعلام نام جدید برای «جریان صدر»
تدارکات مقتدی صدر برای ازسرگیری فعالیت سیاسی؟

مقتدی صدر هنوز رسما ازسرگیری فعالیت سیاسی خود را اعلام نکرده، اما برخی تغییرات ناگهانی در فعالیت جریان منسوب به وی در هفته‌های اخیر، بازگشت او را از نظر هوادارانش قطعی ساخته است.

میدل ایست نیوز: با اینکه مقتدی صدر هنوز رسما ازسرگیری فعالیت سیاسی خود را اعلام نکرده، برخی تغییرات ناگهانی در فعالیت جریان منسوب به وی در هفته‌های اخیر، بازگشت او را از نظر هوادارانش قطعی ساخته است.

آنچه ناظران «تدارکات صدر برای بازگشت» می‌خوانند با اعلام ناگهانی تغییر نام «جریان صدر» به «جریان ملی شیعی» آغاز شد.

رسانه‌های نزدیک به صدر چهارشنبه شب عکس از دستخط صدر منتشر کردند که «جریان ملی شیعی» را نوشته و امضا کرده بود.

وی همچنین در حکمی یکی از اعضای جریان متبوع خود را به علت «عدم پایبندی به اخلاق کاری» اخراج کرد. آنچه در این حکم، که هر از چندی از جانب صدر درباره افراد گوناگون صادر می‌شود، جلب توجه کرد استفاده او از تعبیر «جریان ملی شیعی» به «جریان صدر» بود.

در هفته‌های گذشته صدر به نمایندگان مستعفی پارلمان از جریان صدر دستور داد که تشکیل جلسه بدهند و کارگروه‌هایی را تشکیل دهند.

با این همه مشخص نیست که صدر در پی بازگشت به فعالیت سیاسی در آینده نزدیک است یا اینکه در پی مطرح کردن انتخابات پیش از موعد است که اخیرا موضوع اظهار نظر مقامات گوناگون  سیاسی شده، یا این همه برنامه‌ریزی وی برای اجرای انتخابات پیش رو در موعد مقرر آن در سال 2025 است.

پیش از این روزنامه «الشرق الاوسط» به نقل از منابعی در نیروهای سیاسی شیعه عراق مدعی شد که نوری المالکی اخیرا تماس‌هایی را با صدر برای تفاهم برای بازگشت وی به صحنه سیاسی برقرار کرده است.

این روزنامه تأکید کرد که نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون، در پی ائتلاف با صدر برای جلوگیری از تمدید دوره نخست‌وزیری محمد شیاع السودانی است.

المالکی اخیرا در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد مقتدی صدر در صدد مشارکت در انتخابات پیش روی مجلس در سال 2025 است.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا