اجتماعیاقتصادیخبر اولسیاسی

جزئیات توافقات کمیته عالی هماهنگی روابط امریکا و عراق در عرصه‌های گوناگون اقتصادی و اجتماعی

کمیته عالی هماهنگی میان عراق و امریکا با نام اختصاری (HCC) به مناسبت سفر محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق و هیات همراه او به امریکا، بیانیه مشترکی صادر کرد.

میدل ایست نیوز: کمیته عالی هماهنگی میان عراق و امریکا با نام اختصاری (HCC) به مناسبت سفر محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق و هیات همراه او به امریکا، بیانیه مشترکی صادر کرد.

در این بیانیه آمده است ریاست هیات عراق را در کمیته عالی هماهنگی (HCC)، که در روز دوشنبه مصادف با پانزدهم آوریل به وقت امریکا برگزار شد، محمد تمیم معاون نخست وزیر و وزیر برنامه ریزی عراق و ریاست هیات دولت امریکا را آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور بر عهده داشتند.

در نشست این کمیته دو طرف بر اهمت شراکت دوجانبه و نقش حیاتی عراق در امنیت و شکوفایی منطقه تاکید و بر تمایل خود به گسترش عمق و دامنه روابط دو کشور از جمله در زمینه‌های استقلال انرژی، اصلاحات مالی، ارائه خدمات به مردم عراق، تقویت دموکراسی و حاکمیت قانون و تقویت روابط آموزشی و فرهنگی، تاکید کردند ضمن آنکه نمایندگانی از دولت اقلیم کردستان عراق نیز در این نشست شرکت داشتند.

بهره‌برداری از گاز

هیئت‌های عراقی و امریکایی دیدگاه و نظر مشترکی در این خصوص داشتند که عراق توانمندی بهره‌برداری از منابع عظیم گاز طبیعی خود، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های انرژی جدید و منابع انرژی تجدیدپذیر و دستیابی به خودکفایی انرژی تا سال 2030 را دارد.

در همین حال امریکا از عراق به خاطر پیشرفت‌هایی که در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کار و فعالیت برای بازاریابی گاز همراه نفت انجام داده است؛ تمجید کرد و در این زمینه پتانسیل بزرگ گاز در اقلیم کردستان عراق را بخش اصلی امنیت انرژی در عراق دانست و بر اهمیت افزایش سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی نیز تاکید کرد.

عراق و امریکا هر دو به منظور اینکه بغداد بتواند از فناوری و تخصص بخش خصوصی امریکا بهره‌مند شود، از امضای تفاهم‌نامه‌های جدیدی برای پردازش گاز مشعل و تبدیل آن به برق قابل استفاده برای مردم عراق خبر دادند و بار دیگر بر اهمیت ازسرگیری صادرات نفت از طریق خط لوله عراق-ترکیه تاکید کردند.

اتصال برق به کشورهای همسایه

در همین زمینه، امریکا عراق را به سبب تلاش‌های فراوان در افزایش اتصالات منطقه‌ای به‌ویژه برقراری اتصال برق با اردن، عربستان سعودی و دیگر کشورهای شورای همکاری مورد تمجدید قرار داد چرا که پس از سال‌ها کار و تلاش برای ایجاد ارتباط (اتصال شبکه برق) با اردن توانست 40 مگاوات برق برای مردمش دریافت کند در حالی که قرار است این ظرفیت در مراحل آینده به 900 مگاوات افزایش یابد/ ضمن آنکه عراق در  همین رابطه تاکید کرده است تقویت روابط، بر اساس منافع مشترک با همسایگان  مبنای رونق و شکوفایی داخلی خواهد بود.

انرژی هسته‌ای

عراق و امریکا همچنین اهتمام به استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای از جمله فناوری‌های هسته‌ای نوظهور را مورد بحث و بررسی قرار دادند و درباره پیشرفت چشمگیر عراق در نوسازی بخش مالی و بانکی خود، که منجر به گسترش روابط و  مرسولات  با بانک‌ها در امریکا و اروپا شده است، بحث و گفت‌وگو کردند.

اصلاحات مالی

دو کشور همچنین متعهد شدند به تلاشهای خود در زمینه اصلاحات مالی که عراق را قادر به تشویق سرمایه‌گذاری خارجی خواهد کرد، ادامه و روابط بانکی بین المللی را به عنوان موتورهای محرک رشد اقتصادی همه جانبه، گسترش دهند.

دو طرف تصمیم گرفتند تا همکاری‌ها را از طریق یک طرح مشارکتی قدرتمند بین بازیگران اصلی در دولت عراق و وزارت خزانه‌داری امریکا افزایش دهند در حالی که هم عراق و هم امریکا بر اهمیت بهبود فضای سرمایه‌گذاری در عراق و مبارزه با فساد که از ارکان اساسی تلاش های اصلاحی آقای السودانی نخست وزیر این کشور است؛ تاکید کردند.

در ادامه این بیانیه مشترک آمده است ، به منظور حمایت از توسعه تجارت و بخش خصوص در عراق، آژانس توسعه بین‌المللی امریکا، وامی به مبلغ 50 میلیون دلار با تسهیلات آژانس امریکایی توسعه بین‌المللی به بانک ملی عراق، ارائه خواهد کرد تا بتواند به بنگاه‌های کوچک و متوسط با تمرکز و محوریت مشاغلی که قبلا حساب‌های بانکی نداشته‌اند از جمله مشاغلی که تحت هدایت زنان قرار دارد؛ وام اعطا کند.

این بیانیه مشترک تصریح کرده است، عراق بر پایبندی و تعهد خود به تلاش های مستمر در خصوص پیوستن به سازمان تجارت جهانی و حمایت از حقوق مالکیت معنوی و همچنین تقویت پروژه‌های استراتژیک و زیرساختی در عراق که در راستای حمایت از یکپارچگی منطقه ای و تقویت تجارت بین المللی قرار دارند؛ تاکید کرده است.

تغییرات آب‌وهوایی

در بخش دیگری از بیانیه  کمیته عالی هماهنگی میان عراق و امریکا با نام اختصاری (HCC)  آمده است امریکا همچنین نگرانی خود را در خصوص تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر مردم عراق اعلام کرد متعهد شد به حمایتهای خود از حل بحران آب در عراق و بهبود سلامت عمومی ادامه دهد و در همین زمینه از اقدامات کمیته عالی آب برای بهبود مدیریت آب تمجید و قدردانی کرد. این در حالی است که دو کشور قصد دارند برای مقابله با تغییرات اقلیمی و کاهش کمبود آب و پایان دادن به گاز سوزی به منظور کاهش انتشار گاز متان با یکدیگر همکاری نزدیک داشته باشند.

همچنین ایالات متحده از صدور قریب‌الوقوع برنامه جامع در این زمنیه استقبال و عراق را به اقدامات ملی بلندپروازانه‌تر به موجب توافق پاریس تشویق کرد.

در این راستا آژانس توسعه بین‌المللی امریکا (USAID) متعهد به همکاری با عراق در سطح حکومت‌های محلی استانی برای بهبود خدمات و مدیریت آب و فاضلاب و زباله و اجرای برنامه‌ای برای ارسال تجارب فنی در عرصه مدیریت آب شد و طرف عراقی نیز بر اهتمام خود به همکاری با شرکت‌های امریکایی برای تبادل تجارب در بخش بیمه درمانی و مدیریت بیمارستان‌ها و درمان سرطان تأکید کرد.

آزادی بیان و حقوق اقلیت‌ها

همچنین دولت امریکا از پایبندی دولت عراق به احترام به آزادی بیان بر اساس قانون اساسی عراق استقبال کرد و طرفین راه‌های کمک امریکا به عراق در تقویت عدالت برای قربانیان کشتارهای دسته‌جمعی داعش و نیز اهمیت ثبات در سنجار را بررسی کردند و امریکا بر عزم خود برای ادامه حمایت از عراق در اجرای راهبرد ملی مبارزه با قاچاق انسان تأکید و از تحولات سازنده در حمایت از اقلیت‌ها در عراق قدردانی کرد.

طرفین در ادامه پیشرفت اعجاب‌برانگیز عراق در بازگرداندن 8 هزار شهروند خود از اردوگاه الهول را بررسی کردند و امریکا از عراق بابت تسریع در این روند قدردانی کرد.

بورسیه‌های دانشجویی

در عرصه آموزش عالی و فرهنگی نیز دو کشور برنامه اعطای بورسیه دانشجویی که نخست‌وزیر عراق آن را راه‌اندازی کرده و عزم عراق برای ارسال 3 هزار دانشجو از 5 هزار دانشجوی مشمول این طرح به امریکا را بررسی کردند و امریکا از طرح‌های جاری برای افزایش آموزش زبان انگلیسی و راهنمایی دانشجویان متمایل به تحصیل در امریکا یا خواستار سفر به امریکا استقبال کرد.

میراث فرهنگی

همچنین هیئت‌های دو کشور پیشرفت به دست آمده در حفاظت از میراث غنی و تنوع دینی عراق را بررسی و بر عزم خود به ادامه همکاری برای تسهیل بازگشت اموال فرهنگی عراق به جای مناسب خود در خاک این کشور تأکید کردند و در این راستا یک اثر باستانی از دوره سومری را موزه متروپلیتن نیویورک به بغداد تحویل داد.

آنان همچنین بر اهمیت اقداماتی که عراق برای تقویت امنیت و ثبات و حاکمیت خود انجام داده و بر عزم مشترک برای تقویت روابط دوجانبه تأکید کردند و امریکا از این فرصت برای تأکید بر شراکتش با عراق تأکید کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا