خبر اولسیاسی

سی ان ان خبر داد:
پیشنهاد تازه حماس برای آتش‌بس در غزه سختگیرانه‌تر شده است

یک مقام در رژیم صهیونیستی گفت که حماس تعداد اسیرانی را که می‌خواهد در مرحله اول توافق آتش‌بس احتمالی آزاد کند به بیش از نصف کاهش داده است.

میدل ایست نیوز: یک مقام در رژیم صهیونیستی به CNN گفت که حماس تعداد اسیرانی را که می‌خواهد در مرحله اول توافق آتش‌بس احتمالی آزاد کند به بیش از نصف کاهش داده است.

بر اساس این گزارش، حماس در جدیدترین پیشنهاد خود پیشنهاد آزادی کمتر از 20 اسیر را در ازای آتش‌بس 6 هفته‌ای داده که به معنای کاهش تعداد 40 اسیری است که از چندین ماه پیش مبنای مذاکرات بوده است. اقدامی که یک گام به عقب در روند مذاکرات به نظر می‌آید.

این منبع افزود: حماس خواستار آزادی تعداد بیشتری از فلسطینی‌ها از زندان‌های رژیم صهیونیستی در ازای تعداد کمتری از اسیران و همچنین تعداد بیشتری از فلسطینی‌هایی است که در حال گذراندن حبس ابد هستند.

این منبع تصریح کرد: پیشنهاد اخیر حماس حاکی از آن است که یحیی سنوار، رهبر این جنبش در غزه، خواهان دستیابی به توافق نیست و به دنبال بهره‌برداری از اختلافات امریکا و اسرائیل در مورد عملیات نظامی در غزه و اعمال فشار بر کابینه است.

یک مقام ارشد دولت امریکا نیز تأیید کرد که حماس به میانجی‌ها گفته است که تنها حدود 20 اسیر از جمله زنان، بیماران، مجروحان و افراد مسن را می‌تواند در مذاکرات مبادله کند.

این مقام امریکایی گفت، مقامات اسرائیلی و امریکایی بارها گفته‌اند که انتظار داشتند حماس 40 اسیر را آزاد کند و اکنون حماس می‌گوید «گروگان زنده کافی ندارد».

وی افزود حتی اگر حماس اعلام کند که تنها 20 اسیر دارد، انتظار می رود که جوانان را آزاد کند یا اجساد اسیران کشته شده را برگرداند و تعداد آنها را به 40 نفر برساند.

این مقام همچنین با تایید افزایش تقاضای حماس در خصوص تعداد فلسطینی‌هایی که از تل آویو می‌خواهد آزاد کند، گفت: آنها قبلاً این تعداد را کاهش دادند و اکنون می خواهند دوباره آن را افزایش دهند.

این مقام امریکایی گفت: فکر می‌کنم بخشی از این موضوع این است که حماس بر این باور است که دارد پیروز می‌شود، زیرا تعریف آنها از موفقیت، بقا است و آنها تاکنون توانسته‌اند زنده بمانند و هر چه درگیری طولانی‌تر شود، حماس سرسخت‌تر می‌شود.

از سوی دیگر، باسم نعیم، از سران حماس، گفت که این جنبش پیشنهاد آزادی 3 اسیر در هفته را دارد، اما او گفت: «هیچ صحبتی درباره اعداد قطعی وجود ندارد».

جدای از نسبت فلسطینی‌های آزادشده، حماس همچنان خواستار تضمین‌هایی در مورد آتش‌بس دائمی، خروج نیروهای صهیونیستی از غزه و اجازه دادن به فلسطینی‌ها برای بازگشت بدون محدودیت به شمال غزه است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا