خبر اولسیاسی

بارزانی: انتخابات اقلیم با موافقت و مشارکت «همه گروه‌ها» برگزار خواهد شد

رئیس اقلیم کردستان عراق پارلمان ایالتی کردستان را یک تجربه مهم در منطقه خواند و گفت که انتخابات پارلمانی اقلیم با موافقت و مشارکت همگان برگزار خواهد شد.

میدل ایست نیوز: نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان، با تاکید بر اینکه دیدگاه‌ها و نگرش محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق، به ثبات خوبی در اداره و حکمرانی در این کشور منجر شده است؛ از احزاب و  طرف‌های سیاسی این کشور خواست از دولت فدرال عراق حمایت کنند.

به گزارش رووداو، بارزانی طی سخنانی در هشتمین مجمع سلیمانیه، با اشاره به شرایط بسیار حساس و پیچیده منطقه و جهان، در خصوص تحولات غزه تصریح کرد: ویرانی های مستمر در نوار غزه یک فاجعه انسانی است و از این رو باید قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای توقف بی قید و شرط جنگ و آزادی اسرا اجرایی شود.

بارزانی در همین چارچوب تاکید کرد ایجاد صلح مستحکم منوط به اجرای راه حل دو کشوری است و اقلیم کردستان از تشکیل کشور مستقل فلسطینی حمایت می کند چرا که تشکیل این کشور را تنها راه ایجاد صلح پایدار می داند.

نچیروان بارزانی در ادامه سخنرانی خود در سلیمانیه خاطر نشان کرد، ما پایه های یک تجربه بزرگ دموکراسی، آبادانی وثبات را از سال 1991 در منطقه بنا نهاده ایم و در واقع زمانی که تجربه اقلیم کردستان به موفقیت رسید، دوستداران آزادی در عراق پیروز شدند و کردستان به پایگاهی برای نشست‌ها و اتحاد و پیروزی معارضان عراقی بر دیکتاتوری تبدیل شد و جامعه جهانی به حمایت از ما برخاست چرا که طرح ما دمکراسی و صلح بود و دوستان منطقه‌ای ما بویژه ترکیه و ایران سیاست گشایش و درهای باز و مشارکت اقتصادی را با ما در پیش گرفتند.

رئیس اقلیم کردستان عراق با اشاره به قربانی شدن میلیون ها نفر از مردم عراق در زمان دیکتاتوری رژیم معدوم این کشور و فرا رسیدن زمان مناسب برای بستن درها به روی سازمان‌های تروریستی در عراق تاکید کرد: اجرای کامل و عملی سیستم فدرالیسم برای پیشرفت عراق بسیار مهم است و همه ملیت‌ها و اجزا و مولفه‌های عراق باید خود را شریک واقعی در اداره این کشور بدانند.

بارزانی شیوه تعامل با اقلیم کردستان عراق را بزرگترین محک آزمون برای نظام سیاسی جدید عراق دانست و تاکید کرد وجود یک عراق قوی بی شک با وجود یک کردستان قوی و همچنین بر عکس آن وجود یک اقلیم کردستان قوی با یک عراق فدرالیسم و باثبات ارتباط تنگاتنگ دارد.

وی خاطر نشان کرد نخست وزیر دولت فدرال عراق افق دید گسترده‌ای دارد و به قانون اساسی این کشور ایمان دارد و همین دیدگاه باعث ایجاد یک قبات خوب در اداره کردن و حکمرانی در کشور شده است و به خودی خود باعث پیشرفت هایی برای عراق شده است.

بارزانی در پایان گفت: ایده‌های روشن نخست وزیر عراق نیازمند حمایت و فراهم کردن بستری سیاسی مناسب است و تمامی طرفهای سیاسی عراق در قبال حمایت از دولت فدرال عراق مسئول خواهند بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد که اقلیم تجربه‌ای بزرگ در ثبات و دموکراسی عرضه کرده و اجازه داده نمی‌شود که اقلیم تهدید و مبدأ حمله‌ای به هیچ کشور دیگری باشد.

بارزانی افزود که پارلمان ایالتی کردستان یک تجربه مهم در منطقه است که باید از آن حمایت شود و افزود که انتخابات پارلمانی اقلیم با موافقت و مشارکت همگان برگزار خواهد شد.

وی تأکید کرد که شهروندان انتظار موضع یکپارچه همه طرف‌های کرد را دارند.

این در حالی است که حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی در اعتراض به تصمیمات دادگاه فدرال عراق، در انتخابات پارلمانی ثبت نام نکرده و با توجه به پایان مهلت ثبت نام، برگزاری انتخابات بدون حزب دموکرات که قدرت اصلی را در اقلیم کردستان عراق به دست دارد، در پرده ای از ابهام فرو رفته است.

منبع
رووداو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا