اقتصادیخبر اول

انرژی و مسائل لجستیکی محور همکاری‌های عراق و روسیه

با توجه به اهمیت روابط تجاری روسیه و عراق، موضوعات انرژی و مسائل لجستیکی، همواره در رأس همکاری‌های اقتصادی دو طرف قرار داشته است.

میدل ایست نیوز: بر اساس گزارشی که در مسکو پایتخت روسیه منتشر شده است، همکاری در سطح انرژی و عملیات لجستیکی اکنون در راس دستور کار مشترک روسیه و عراق قرار دارد.

به گزارش العربی الجدید، مرکز همکاری‌های سیاسی خارجی پریماکوف در مسکو با انتشار گزارشی در اواسط ماه آوریل در این خصوص ضمن اشاره به روابط پایدار این کشور با تمام طیف های سیاسی عراق اعلام کرد، عراق برای روسیه چه از نظر روابط تجاری و اقتصادی و چه در چارچوب سیاست‌های منطقه‌ای آن در غرب آسیا حائز اهمیت است.

بر اساس این گزارش اقتصادی با عنوان «روسیه و عراق: تاب‌آوری در شرایط بی‌ثباتی منطقه‌ای» که توسط دو تن از خاورشناسان روس به نام‌های «رسلان مامیدوف» و «گریگوری لوکیانوف» تدوین شده است، شرکت‌های نفت و گاز روسیه حتی قبل از حمله آمریکا در سال ۲۰۰۳ نقش مهمی در عراق ایفا می‌کرده‌اند.

این منبع افزود: برجسته‌ترین پروژه‌های روسیه در زمینه انرژی در عراق سرمایه گذاری‌های «لوک اویل» بزرگترین شرکت خصوصی نفت روسیه در پروژه القرنه ۲در غرب عراق، شرکت گازپروم در میدان بدره و همچنین شرکت «روس نفت» است؛ که یک پروژه عظیم را در منطقه اقلیم کردستان عراق در اختیار دارد در حالی که ارزش کل سرمایه گذاری‌های روسیه در عراق بیش از ۱۹ میلیارد دلار برآورد شده است که بخش اعظم این سرمایه گذاری متمرکز بر بخش انرژی است.

باوجود این، نویسندگان این گزارش اذعان دارند که اجرای پروژه «جاده توسعه» با خطراتی مانند بدتر شدن شرایط امنیتی در مناطق دور از مرکز عراق، بی‌ثباتی سیاسی داخلی و رقابت‌های منطقه‌ای مواجه است.

این در حالی است که بغداد در سال ۲۰۲۳، پروژه جاده توسعه را شامل راه‌آهن و بزرگراه‌هایی که مناطق جنوب عراق را به ترکیه متصل می‌کند؛ ارائه کرده است ضمن آنکه در مورد شمال-جنوب نیز این پروژه یک پروژه بلندپروازانه حمل و نقل زمینی برای اتصال کشورهای آسیایی به اروپا از طریق روسیه با بهره‌گیری از بزرگراه‌ها و احداث خط آهن است.

گفتنی است در ماه اکتبر گذشته و همزمان با هفته انرژی روسیه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور، با محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در مسکو دیدار و گفتگو کرد و دو طرف با یکدیگر درخصوص دستیابی به هماهنگی بین گذرگاه‌های زمینی شمال-جنوب روسیه و جاده توسعه عراق که می‌توانند به عنوان جایگزینی برای کانال سوئز برای حمل و نقل کالا از هند و منطقه کشورهای شورای همکاری تا اروپا مطرح باشد؛ بحث و تبادل نظر کردند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا