اقتصادی

عراق خواستار رهاسازی جریان آب کارون توسط ایران شد

وزارت منابع آبی عراق اعلام کرد که در راستای بهبود کیفیت آب «شط العرب» در فصل تابستان آتی و کاهش شوری آب بصره، از طرف ایرانی خواسته که جریان آب در رود کارون را آزاد کند.

میدل ایست نیوز: وزارت منابع آبی عراق اعلام کرد که در صدد ارسال یک هیئت فنی به ایران برای گفت‌وگو درباره آب‌های مشترک است.

به گزارش «الصباح»، این وزارتخانه همچنین افزود که در راستای بهبود کیفیت آب «شط العرب» در فصل تابستان آتی و کاهش شوری آب بصره، از طرف ایرانی خواسته که جریان آب در رود کارون را آزاد کند.

بر این اساس، عون ذیاب عبدالله، وزیر منابع آبی عراق گفت که سهم ایران از آب رود دجله محدود است و از 18 درصد عبور نمی‌کند در حالی که 65 درصد از آب این رود از ترکیه و باقی آن از داخل عراق از جمله رود زاب علیا و سفلی، العظیم و رود دیالی تأمین می‌شود، هرچند سهم رود دیالی پس از اقدام ایران در قطع رودهایی که آن را تغذیه می‌کرد کاهش یافته است.

عبدالله ادامه داد که عزم عراق برای ارسال هیئتی فنی و متخصص از این وزارتخانه برای گفت‌وگو درباره تامین سهمآبه کشور به ایران را به مقامات ایرانی ابلاغ کرده است.

وی خاطرنشان کرد که حجم ورودی آب سد دربندخان و حمرین در مقایسه با سال‌های گذشته بهتر شده است که در نتیجه وضعیت رود دیالی نیز بهبود یافته است.

وزیر منابع آبی عراق افزود که ایران ورود 4 رود مهمی که حجم زیادی از آب عراق را تامین می‌کرد، قطع کرد و دیگر رودهایی که در حال حاضر باقی مانده‌اند موسمی هستند و از میان دشت‌ها می‌گذرند که رود نفت، گلال، شهاب، طیب و دویرج از جمله این رودها به شمار می‌آیند.

عبدالله در ادامه به عدم وجود مخازن بزرگ در ایران برای رهاسازی آب جز در رود کارون اشاره کرد و از درخواست عراق از ایران برای باز کردن رود کارون در راستای بهبود کیفیت آب «شط العرب» در فصل تابستان آتی مانند سال گذشته خبر داد.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا