سیاسی

عراق و ترکیه در چه حوزه‌هایی توافقنامه و یادداشت تفاهم امضا کردند؟

مقامات عراق و ترکیه در حضور السودانی و اردوغان، چندین یادداشت تفاهم و توافقنامه در زمینه‌های مختلف امضا کردند.

میدل ایست نیوز: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز در بغداد، توافق چارچوب استراتژیک میان دو کشور امضا کردند.

براساس بیانیه نخست وزیری عراق، این توافق، نقشه راهی برای شراکت اقتصادی جامع به شمار می‌رود.

دو طرف در مراسم امضای چندین یادداشت تفاهم و توافقنامه در زمینه‌های مختلف بین عراق و ترکیه حضور یافتند.

عراق و ترکیه، توافقنامه چارچوب استراتژیک، یادداشت تفاهم در حوزه آب، یادداشت تفاهمی برای پروژه جاده توسعه، یادداشت تفاهمی برای تشکیل کمیته تجاری اقتصادی مشترک، توافقنامه ای برای تشویق، حمایت و تبادل سرمایه‌گذاری‌ها امضا کردند.

دو کشور، یادداشت‌های تفاهمی میان اتحادیه اتاق‌های بازرگانی عراق و شورای روابط اقتصادی خارجی ترکیه، یادداشت تفاهمی برای همکاری فنی، علمی و اقتصادی در حوزه پروژه‌های خرد و نیمه کلان، در حوزه آموزش نظامی، آموزش و همکاری در زمینه بهداشت نظامی، همکاری استراتژیک بین سازمان صنایع جنگی و صنایع دفاعی ترکیه و همکاری امنیتی میان وزارت کشور عراق و ترکیه امضا کردند.

یادداشت تفاهم میان انستیتو خدمات خارجی و مطالعات استراتژیک ترکیه و وزارت خارجه عراق و ترکیه، همکاری در حوزه جوانان و ورزش، همکاری در حوزه علوم بهداشتی و پزشکی، یادداشت تفاهمی در حوزه پژوهش علمی و فناوری، طرح اقدام در حوزه کشاورزی در سال 2024 الی 2025، یادداشت تفاهم برای همکاری در حوزه آموزشی و یادداشت تفاهم در حوزه همکاری گردشگری و تامین اجتماعی و امور اجتماعی و خانواده از دیگر یادداشت‌های تفاهم امضا شده میان دو کشور بود.

بغداد و آنکارا، یادداشت تفاهمی در حوزه اسناد و مدارک و آرشیو دولتی، امنیت محصولات و موانع فنی در برابر تجارت، امور دینی، همکاری در زمینه آموزش قضایی، در حوزه برق و رسانه و ارتباطات امضا کردند.

منبع
نخست وزیری عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا