اقتصادیخبر اولسیاسی

السودانی: توافقنامه چارچوب استراتژیک با ترکیه مشکل آب را ریشه‌ای حل می‌کند

نخست وزیر عراق توافقنامه چارچوب استراتژیک با ترکیه را مقدمه‌ای برای حل ریشه‌ای مشکل آب دانست.

میدل ایست نیوز: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق امضای توافقنامه چارچوب استراتژیک با ترکیه را نشان از یک جهش کیفی و منحصر به فرد در زمینه راه‌حل‌های ریشه‌ای برای مشکل آب دانست.

به گزارش الفرات نیوز، محمد شیاع السودانی در سفر به استان الانبار تصریح کرد: بر اساس توافقنامه چهارچوب آب با ترکیه، به سمت احداث پروژه‌های سدسازی، لاین‌کشی رودخانه‌ها و لوله‌گذاری به منظور کاهش ضایعات، ایجاد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و استفاده از آنها در کشاورزی پیش خواهیم رفت.

نخست وزیر عراق از عقد قرارداد خرید 12 هزار سیستم آبیاری مدرن خبر داد که از طریق قراردادها و تأمین مالی مختلف وارد کشور خواهد شد و با قیمت یارانه‌ای تا 30 درصد در اختیار کشاورزان قرار خواهند گرفت.

السودانی با اشاره به خودکفایی عراق در تولید برخی کودهای کشاورزی برای نخستین بار و اولویت دولت به اجرای طرح‌های کشاورزی و حمایت از کشاورزان گفت: ما روش‌های آبیاری مدرن را برای مقابله با کمبود آب و دستیابی به بالاترین عملکرد در دستورکار قرار داده‌ایم.

وی تاکید کرد که دولت عراق برای بهبود وضعیت کشاورزی که در واقع نشان‌دهنده حرفه تقریبا 75 درصد از جمعیت عراق است،  بسیار جدی خواهد بود و اعتبار و بودجه‌ای را در اختیار وزارت بازرگانی قرار داده و این وزارتخانه موظف است به محض تحویل محصولات کشاورزی به مراکز بازاریابی وزارت بازرگانی، حقوق کشاورزان را پرداخت کند.

وی از کشاورزان عراقی درخواست کرد محصولات خود را به دفاتر بازرگانی و تجاری نفروشند چرا که وزارت بازرگانی ملزم و متعهد به تسریع در مبادلات است.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا