اقتصادیسیاسی

نشست سران 4 کشور درباره پروژه «جاده توسعه» به زودی برگزار می‌شود

وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه خبر داد که به زودی نشست سران چهار کشور عراق، ترکیه، امارات و قطر درباره پروژه «جاده توسعه» برگزار خواهد شد.

میدل ایست نیوز: وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه خبر داد که به زودی نشست سران چهار کشور عراق، ترکیه، امارات و قطر درباره پروژه «جاده توسعه» برگزار خواهد شد.

به گزارش «آناتولی»، عبدالقادر اورال اوغلو، وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه، گفت که یادداشت تفاهم امضاشده در بغداد درباره پروژه جاده توسعه در اساس یک توافق دوجانبه بود که با تلاش دیپلماتیک عراق و ترکیه، امارات و قطر هم به آن افزوده شدند.

وی گفت که نشست‌های هفتگی میان مقامات ترکیه و عراق درباره این پروژه برگزار می‌شود و تا دو ماه آینده نشست سران چهار کشور برگزار خواهد شد.

وزیر حمل و نقل ترکیه افزود که به زودی دفاتری در عراق و ترکیه برای پیگیری پروژه تأسیس می‌شود و تأکید کرد که این پروژه مبادلات تجاری عراق و ترکیه را از 20 میلیارد دلار در سال به 30-40 میلیارد دلار خواهد رساند.

روز دوشنبه، در مراسمی با حضور رئیس جمهور ترکیه و نخست‌وزیر عراق، تفاهم‌نامه چهارجانبه عراق، ترکیه، قطر و امارات برای همکاری در پروژه جاده توسعه امضا شد.

پروژه جاده توسعه که اواخر ماه مه گذشته توسط محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق اعلام شد، شامل مسیری زمینی و ریلی از عراق به ترکیه و بنادر آن است.

این مسیر از بندر فاو در بصره آغاز می شود و برنامه ریزی شده تا متشکل از یک جاده و راه آهن به طول یک هزار و 200 کیلومتر داخل خاک عراق و اتصال آن به شبکه ریلی ترکیه است.

بودجه این پروژه حدود 17 میلیارد دلار برآورد شده و در 3 مرحله اجرا می شود. مرحله نخست سال 2028 مرحله دوم سال 2033 و مرحله پایانی نیز سال 2050 تکمیل می شود.

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا