اقتصادیسیاسی

عراق و مصر همکاری در حوزه آب را بررسی کردند

رئیس جمهور عراق در دیدار وزیر منابع آبی مصر بر لزوم گسترش چشم‌انداز‌های همکاری مشترک و تبادل تجربه میان دو کشور برای مقابله با چالش‌ها در زمینه آب تاکید کرد.

میدل ایست نیوز: هانی سویلم، وزیر منابع آبی مصر امروز یکشنبه در کاخ السلام بغداد با عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق دیدار کرد.

براساس بیانیه ریاست جمهوری عراق، در ابتدای این دیدار، سویلم، سلام و درود عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر را ابلاغ کرد.

از طرفی دیگر رشید نیز ضمن خوشامدگویی به این مقام مصری، سلام خود به همتای مصری‌اشو آرزوی خود برای تداوم پیشرفت و شکوفایی مصر را ابلاغ کرد.

رئیس جمهور عراق به عمق روابط عراق و مصر و میزان تثبیت آن در سطوح سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی اشاره کرد.

وی به خطراتی که در پی تغییرات اقلیمی و بیابان‌زایی و کم آبی و میزان تاثیرات منفی آن بر محیط زیست، زندگی و رشد اقتصاد در کل جهان را تهدید می‌کند، اشاره کرد.

رشید بر لزوم گسترش چشم‌انداز‌های همکاری مشترک و تبادل تجربه میان دو کشور برای مقابله با چالش‌ها در این زمینه و تاثیر آن بر وضعیت کشاورزی، توسعه‌ای و زیست محیطی تاکید کرد.

در این نشست اهداف چهارمین کنفرانس بین‌المللی آب بغداد که در حال برگزاری است و مشارکت جمهوری مصر در آن بررسی شد.

رئیس جمهور عراق به تشابه چالش‌های مصر و عراق در حوزه آب اشاره کرد و گفت که این مسأله نیازمند همکاری برای بهبود فرآیند مدیریت آب علاوه بر تداوم سفرهای میدانی متقابل و اتکا بر روش‌های نوین آبیاری و توسعه تاسیسات آبی و استفاده از مواد دوستدار محیط زیست است.

وی بر اهمیت برگزاری کنفرانس‌هایی که اقداماتی را در تضمین تقویت همکاری و ارتباط با کشورهای همجوار و ایجاد راه حل‌های بحران آب که بسیاری از کشورها از آن رنج می‌برند، تاکید کرد.

از طرفی دیگر وزیر منابع آبی مصر بر عمق روابط دو کشور و تمایل دائم برای ارتباط موثر و گسترش همکاری دوجانبه تاکید کرد.

وی همچنین بر اهتمام مصر به ایجاد منافع مشترک و تحقق منافع متقابل با عراق در راستای دستیابی به رشد و شکوفایی تاکید کرد.

سویلم ضمن بررسی آخرین وضعیت آبی مصر، به سختی‌هایی که بخش آب در مصر و عراق به عنوان کشورهای آبریز و پایین دست با آن مواجه هستند علاوه بر محدود بودن منابع آبی و افزایش جمعیت اشاره کرد و گفت که این مسأله نیازمند هماهنگی دوجانبه و تبادل تجربه در حوزه‌های آبیاری نوین و برپایی سد است.

منبع
ریاست جمهوری مصر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا