سیاسی

بن فرحان توافق امنیتی با امریکا در صورت نهایی شدن عادی سازی روابط با تل آویو را تایید کرد

وزیر خارجه عربستان سعودی نهایی شدن عقد توافقنامه امنیتی با امریکا را در صورت روشن شدن تکلیف عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تایید کرد.

میدل ایست نیوز: وزیر خارجه عربستان سعودی عقد قریب‌الوقوع توافقنامه امنیتی با امریکا را که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور روز دوشنبه در جریان شرکت در مجمع جهانی اقتصاد در ریاض، از نهایی کردن آن در صورت عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل آویو خبر داده بود، تایید کرد.

این در حالی است که پیشتر نیز یک مقام آگاه در گفت‌وگو با «میدل ایست نیوز» جزئیات توافق امنیتی و نظامی و سیاسی امریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی را که به عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو ختم می‌شود فاش کرده بود.

به گزارش الشرق الاوسط، شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان، تایید کرد کشورش و امریکا به انعقاد توافقنامه دوجانبه بین دو کشور نزدیک شده‌اند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص مذاکرات مربوط به توافقنامه امنیتی گفت انتظار می‌رود در آینده نزدیک توافقنامه‌های دوجانبه بین پادشاهی سعودی و امریکا منعقد شود.

بن فرحان روز دوشنبه در جریان شرکت در مجمع جهانی اقتصاد گفت: در حال حاضر به نهایی کردن توافقات دوجانبه و وضع آخرین ملاحظات مربوط به آن با امریکا نزدیک شده‌ایم.

وی افزود: بیشتر کارها قبلاً انجام شده است. ما کلیاتی را از آنچه که معتقدیم باید در جبهه فلسطین اتفاق بیفتد، پیش رو داریم و بر ضرورت تلاش برای ایجاد یک مسیر روشن و معتبر برای تشکیل یک کشور فلسطینی تاکید می‌کنیم.

این در حالی است که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در جریان شرکت در مجمع جهانی اقتصاد در ریاض گفت: ایالات متحده امریکا به نهایی کردن توافقنامه امنیتی با عربستان سعودی بسیار نزدیک شده است و در صورت عادی‌سازی روابط این کشور با اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به آن ارائه خواهد شد.

بلینکن در بیانیه‌ای در این دیدار افزود: من معتقدم کاری که عربستان سعودی و امریکا در مورد توافقات انجام داده‌اند، اتمام توافقنامه را بسیار نزدیک کرده باشد.

در همین حال شاهزاده فیصل بن فرحان، در خصوص نقش ایران در مناقشه منطقه‌ای گفت: اقدام صحیح این است که برای به رسمیت شناختن حقوق ملت فلسطین و حق تعیین سرنوشت آن‌ها تلاش کنیم چرا که حل این مناقشه استقلال این منطقه را تقویت می‌کند و این فرصتی برای ایران است تا با تقویت صلح و همکاری در آن مشارکت کند.

وی با اشاره به تلاش‌های ایران برای امنیت خود خاطر نشان کرد، من معتقدم ایران و سایر کشورها با جدیت به این مسیر می‌نگرند و به آن می‌پیوندند و این یک فرصت برای به نتیجه رساندن این تلاش‌ها خواهد بود.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا