سیاسی

بیانیه مشترک شورای همکاری و امریکا درباره شراکت راهبردی دوجانبه و تحولات غزه

نشست مشترک وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری و امریکا در ریاض برگزار و در این نشست مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای دارای اهمیت مشترک بررسی شد.

میدل ایست نیوز: شورای همکاری و امریکا پس از نشست مشترک در راستای شراکت راهبردی دوجانبه بیانیه‌ای صادر کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، در این بیانیه آمده است که در مقر دبیرخانه کل شورای همکاری در ریاض، نشست مشترک در سطح وزیران، بین کشورهای شورای همکاری و امریکا برای شراکت راهبردی با ریاست محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی نخست وزیر و وزیر خارجه قطر و رئیس دوره کنونی شورای وزرا، و با حضور وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا برگزار شد.

بر اساس بیانیه مذکور، وزرای خارجه در این نشست بر تعهد مشترک خود بر اساس دستاورد‌های نشست‌های پیشین وزرای خارجه از جمله نشست اخیرای که در تاریخ 18 سپتامبر 2023، در راستای تقویت رایزنی، هماهنگی و همکاری در تمامی حوزه‌ها برگزار شد، تاکید کردند.

از طرفی دیگر جاسم البدیوی دبیرکل شورای همکاری، بر اهمیت شراکت راهبردی و رو به رشد شورای همکاری و امریکا با هدف تقویت صلح، امنیت، ثبات، تکامل و شکوفایی اقتصادی در منطقه تاکید و تصریح کرد که در این نشست تمامی مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای دارای اهمیت مشترک بررسی شد.

وی همچنین بر مواضع کشورهای شورای همکاری در ضرورت دستیابی به آتش‌بس کامل و فوری در نوار غزه، توقف کامل عملیات نظامی اسرائیل، تضمین محافظت از غیرنظامیان بر اساس قوانین بین‌المللی و قوانین بین‌المللی بشردوستانه و رفع تمام محدودیت‌ها در ورود کمک‌های بشردوستانه و نیازهای اساسی به نوار غزه تاکید کرد.

دبیرکل شورای همکاری همچنین بر مخالفت قاطع با هرگونه تلاش‌ برای کوچ ملت فلسطین به خارج از سرزمین‌هایشان و توقف تشدید تنش‌ها و اعمال خشونت علیه فلسطینی‌ها در کرانه باختری از جمله توسعه شهرک نشینی و مصادره اراضی، عملیات نظامی علیه فلسطینی‌ها، حملات شهرک نشینان و محاصره عبادتگاه‌های مسلمان و مسیحیان تاکید کرد.

البدیوی در ادامه بر مواضع ثابت و حمایتگرانه شورای همکاری درباره حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خود و برپایی کشور مستقل فلسطین در مرزهای 4 ژوئن 1967 به پایتختی قدس شرقی و مطابق با قطع‌نامه‌های مربوطه سازمان ملل و ابتکار صلح عربی تاکید کرد.

وی همچنین از جامعه جهانی خواست که اقدامات بی‌بازگشتی در اجرای راه حل دو کشوری و به رسمیت شناختن کشور فلسطین و قادرسازی ملت فلسطین به دستیابی به حقوق اساسی و مشروع خود بر اساس قطع‌نامه‌های سازمان ملل و قانون بین‌المللی و ضرورت انجام مسئولیت‌های شورای امنیت در قبال حفظ امنیت و ثبات بین‌المللی به ویژه در این منطقه به شدت حساس پیش گیرند و مانع بدترشدن بحرانی که در صورت توسعه آن، پیامد‌های وحشتناکی در پی خواهد داشت، شوند.

منبع
واس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا