سیاسی

توصیه های چهارمین کنفرانس بین المللی آب در بغداد

شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌المللی آب تداوم بمباران غزه و هدف قرار دادن غیرنظامیان بی‌گناه و تاسیسات زیربنایی از جمله مجتمع‌ها و مراکز آب رسانی را به شدت محکوم کردند.

میدل ایست نیوز: شرکت‌کنندگان در چهارمین کنفرانس بین‌المللی آب در بغداد بر تقویت همکاری‌های بین‌المللی در حوضه‌های رودخانه‌های مشترک بر اساس حقوق بین‌الملل تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، در توصیه‌های این کنفرانس بر تقویت همکاری‌های بین‌المللی در حوضه‌های رود‌های مشترک بر اساس اصول حقوق بین‌الملل، احترام به حقوق و منافع کشورهای حاشیه رودخانه‌های بین‌المللی، تامین نیازهای عادلانه آب از آب‌های این رودخانه‌ها برای خدمت به مردم و بهره‌مند شدن از منافع آن و همچنین ادامه مذاکرات برای دستیابی به توافقات عادلانه تقیسم آب تاکید شده است.

شرکت‌کنندگان در این کنفرانس، بمباران غزه از جمله هدف قرار دادن غیرنظامیان بی‌دفاع و تاسیسات زیربنایی و مجتمع‌های آبی را محکوم کردند و این بمباران‌ها و حملات را نقض خطرناک احکام قانون بین‌المللی و بشردوستانه و جنایات جنگی و نسل کشی قلمداد کردند و از جامعه جهانی خواستند جلوی این جنایات را بگیرد و حمایت‌های لازم از مردم فلسطین را به شکل فوری فراهم نماید.

در این توصیه‌ها همچنین به تدوین و اجرای سیاست‌ها، مقررات و قوانین مربوط به پایداری منابع آب به ویژه اهداف توسعه پایدار شامل سیاست‌های آبی، تشکیل چارچوب نظارتی، اهداف مصرف، حفاظت و صیانت از آب و ترتیبات سازمانی و همچنین درک وفهم درست از منابع و نیازها تصریح شده است.

شرکت‌کنندگان در این کنفرانس ضمن تاکید بر حفظ سیستم‌های طبیعی و زیست محیط و مراکز میراث جهانی مرتبط با توسعه جوامع و راه‌های کمک به کاهش اثرات تغییرات اقلیمی و تامین آب لازم برای به منظور تضمین پایداری آن به عنوان یکی از حقوق جمعیت‌ها و محیطی که از آن بهره می‌برند؛ تاکید کردند.

در بخش دیگری از توصیه‌های چهارمین کنفرانس بین‌المللی آب بغداد ضمن اشاره به افزایش نقش هدایت‌گرانه و آگاهی‌بخشی در خصوص نحوه استفاده از آب از طریق مؤسسات آموزشی و مشارکت دادن جوانان در حفظ محیط زیست و تدوین برنامه‌های رسمی برای اطلاع رسانی در خصوص ارزش آب، گسترش استفاده از تکنیک‌های برداشت آب و استفاده از انرژی‌های جایگزین در نمک زدایی آب، گسترش استفاده ایمن از آب زهکشی کشاورزی پس از تصفیه در کشاورزی و نظارت بر کیفیت آب‌های سطحی و زیرزمینی، مبارزه با خشکسالی و همچنین گسترش استفاده از تکنیک‌های سنجش از دور و هوش مصنوعی در توسعه پایش منابع آب و مدیریت و نظارت بر تخلفات تاکید شده است.

در بخش‌های پایانی توصیه‌های کنفرانس بین‌المللی آب، به تقویت همکاری‌ها برای مقابله با چالش‌های انرژی، فناوری پاک، ابتکار و نوآوری همکاری‌ها و تکامل منطقه‌ای و تداوم پیگیری اجرای توصیه‌های سومین و چهارمین کنفرانس بین‌المللی آب بغداد از طریق دبیرخانه کنفرانس و ارائه چشم‌اندازی از موضوعات و اهداف کنفرانس در پنجمین دوره آن تاکید شده است.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا