اقتصادیخبر اولسیاسی

تشدید فشار غرب بر امارات برای همکاری درباره تحریم‌های روسیه

ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا بر امارات متحده عربی فشار می‌آورند تا برای شرکت‌هایی که تحریم‌ها علیه روسیه را دور می‌زنند عرصه را تنگ کند.

میدل ایست نیوز: سه منبع آگاه به رویترز گفتند که ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا بر امارات متحده عربی فشار می‌آورند تا برای شرکت‌هایی که تحریم‌ها علیه روسیه را دور می‌زنند عرصه را تنگ کند.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفت که مقامات امریکایی، بریتانیایی و اتحادیه اروپا هفته گذشته به عنوان بخشی از تلاش هماهنگ گسترده‌تر برای جلوگیری از ورود کالا‌های تحریم شده به روسیه از امارات بازدید کردند. وی از توضیح بیشتر دراین‌باره خودداری کرد.

منابع آگاه بیان کردند که این مقامات در سلسله جلساتی از امارات خواستند تا اطلاعات تجاری دقیقی در مورد صادرات خود به روسیه و صادرات مجدد کالا‌های به اصطلاح دو منظوره که دارای اهداف غیرنظامی و نظامی هستند، در اختیارشان قرار دهد.

در پاسخ به درخواست برای اظهار نظر، یک مقام اماراتی به این موضوع اشاره نکرد که آیا این مذاکرات انجام شده است یا خیر، اما گفت که ممنوعیتی برای برخی از محصولات دو منظوره صادر شده است که «برای کاهش درگیری در اوکراین ضروری تشخیص داده شده است» و داده‌های اولیه نشان داده که در سال جاری هیچ گونه صادرات یا صادرات مجدد برای چنین محصولاتی صورت نگرفته است.

این مقام حاضر به ارائه اطلاعات بیشتر نشد.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت که یک هیئت امریکایی به عنوان بخشی از گفت‌وگوی جاری در مورد روند حمل و نقل، به ویژه کالا‌های دو منظوره که از پایگاه صنعتی دفاعی روسیه پشتیبانی می‌کنند، از امارات دیدن کردند.

این منابع گفتند که یکی از نگرانی‌های غرب، دخالت شرکت‌های اماراتی در صادرات تراشه‌های کامپیوتری، لوازم الکترونیکی، ماشین آلات و سایر محصولات تحریم شده به روسیه است. از این محصولات می‌توان برای حمایت از تلاش‌های نظامی مسکو علیه اوکراین استفاده کرد.

این منابع با بیان اینکه واردات برخی از محصولات دو منظوره مشمول تحریم‌ها از سوی امارات پس از اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه افزایش یافته است، افزودند: داده‌های تجاری روسیه نشان می‌دهد که مبدا کالا‌های وارداتی مشمول تحریم‌ها، امارات است.

این منابع گفتند که مقامات اماراتی هفته گذشته تضمین‌هایی را که در ماه سپتامبر در مورد اعمال کنترل‌های صادراتی برای ممنوعیت صادرات محصولات تحریمی داده بودند، بدون ارائه هیچ مدرکی مبنی بر این اقدامات، تکرار کردند.

کشورهای غربی تا حد زیادی تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه را به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ اعمال کرده‌اند، که شامل ممنوعیت صادرات کالا‌های حساس می‌شود، اما دیگر کشورها الزاماً موظف به رعایت آن‌ها نیستند.

با این حال، ایالات متحده علیه افراد و شرکت‌هایی که تحریم‌ها را دور می‌زنند، از جمله در امارات، اقداماتی را انجام داده و ترکیه عضو ناتو را نیز در میان دیگر کشورها تحت فشار قرار داده است.

این مقام اماراتی گفت: ابوظبی یک فرآیند روشن و موثر را برای برخورد با نهادهای مشمول تحریم اعمال می‌کند، روندی که از ابتدای جنگ علیه بسیاری از شرکت‌ها انجام شده است.

این مقام در اظهاراتی که از طریق ایمیل به «رویترز» رسیده ضمن خودداری از ذکر نام روسیه، افزود: «ما همچنان در گفت‌وگوی نزدیک با شرکای بین‌المللی خود، از جمله ایالات متحده و اتحادیه اروپا، در مورد درگیری جاری در اوکراین و پیامد‌های آن بر اقتصاد جهانی باقی می‌مانیم» .

احتمال تحریم‌های بیشتر

منابع آگاه از ارتباطات دیپلماتیک غرب با امارات گفتند که به دلیل دور زدن تحریم‌های روسیه احتمالاً به زودی تحریم‌های غرب علیه شرکت‌های بیشتری در امارات اعمال خواهد شد. کمیسیون اروپا به درخواست‌های رویترز برای اظهار نظر پاسخ نداد.

تأثیر تحریم‌های فعلی محدود است، زیرا روسیه که غرب را به تلاش برای وادار کردن سایر کشورها به پیروی از محدودیت‌های خود متهم می‌کند، راه‌هایی برای خرید محصولات با کاربرد دوگانه از طریق کشورهای شخص ثالث پیدا کرده است.

دولت روسیه به درخواست اظهارنظر درباره این خبر پاسخ نداد.

امارات متحده عربی که نقطه‌ای جذاب برای ثروت و سرمایه است، از آغاز جنگ اوکراین به دنبال حفظ تعادل در روابط خود با واشنگتن، مهم‌ترین شریک امنیتی خود، و با مسکو بوده است.

اقتصاد این کشور از سرازیر شدن اموال ثروتمندان روسیه سود برده است که مورد توجه واشنگتن و دیگر متحدان غربی قرار گرفته است که به دنبال منزوی کردن مسکو بر سر جنگ هستند.

اما امارات تهاجم به اوکراین را محکوم می‌کند و همچنین به تسهیل تبادل زندانیان بین روسیه و اوکراین کمک کرده است.

دو منبع گفتند، مقامات غربی همچنین از امارات متحده عربی جزئیات نظارت بر شرکت‌های ثبت شده در چندین منطقه به اصطلاح آزاد، از جمله قوانین و مقررات مربوط به مبارزه با پولشویی و تبعیت از تحریم‌ها را می‌خواهند.

در اوایل سال جاری، امارات متحده عربی از فهرست کشورهایی که در معرض خطر جریان پول غیرقانونی بودند توسط سازمان دیده‌بان جهانی حذف شد که این به معنای به رسمیت شناختن تلاش‌های این کشور برای تقویت شیوه‌های مبارزه با پولشویی است.

دیپلمات‌های غربی همچنین می‌گویند که بانک‌های امارات حساب‌های برخی از شهروندان روسیه را بسته‌اند و اکنون پس از تهدید امریکا به اعمال تحریم‌ها علیه مؤسسات مالی در کشورهای شخص ثالث که مشخص شده به روسیه در دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کنند، باز کردن حساب برای روس‌ها دشوار شده است.

با این حال، پس از بازدید مقامات غربی در هفته گذشته، پارلمان اروپا به حفظ امارات متحده عربی در فهرست نظارتی خود از کشورهایی که در چارچوب مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم عملکرد ناقصی دارند، رأی داد.

از طريق
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا