سیاسی

الشرق الاوسط:
تلاش بارزانی برای به تعویق انداختن انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان در سفر به تهران

منابع خبری هدف اصلی از سفر رئیس اقلیم کردستان عراق به تهران را تلاشی جدید از جانب وی برای به تعویق انداختن انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان ارزیابی کردند.

میدل ایست نیوز: نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق روز یکشنبه در حالی وارد تهران شد که یک منبع در  ائتلاف شیعی «چارچوب هماهنگی » آن را آخرین فرصت برای به تعویق انداختن انتخابات پارلمانی اقلیم و حفظ وحدت این منطقه توصیف کرد.

به گزارش الشرق الاوسط، در همین ارتباط، رسانه های ایرانی گزارش دادند بارزانی قرار است در این سفر، با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کند.

خبرگزاری «اخبار جهان عرب» به نقل از یک منبع در چارچوب هماهنگی که یکی از مولفه های ائتلاف اداره دولت شامل احزاب شیعه، سنی و کردی در دولت کنونی عراق به شمار می آید، اعلام کرد: سفر نچیروان بارزانی به تهران در چارچوب تلاش‌های حزب دمکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی، برای به تعویق انداختن انتخابات و فراهم کردن فرصت به منظور انجام گرفتن اصلاحات در تصمیم دادگاه فدرال در مورد سهمیه‌بندی اقلیت‌ها و نظارت کمیساریای عالی دولت فدرال عراق، به جای کمیسیون اقلیم است.

این منبع گزارش داد نچیروان بارزانی در این سفر بر درخواست از تهران برای تحت فشار قرار دادن حزب اتحادیه میهنی کردستان به رهبری بافل طالبانی برای موافقت با تعویق انتخابات، متمرکز خواهد شد.

این منبع در عین حال خاطر نشان کرد: ایرانی‌ها پرونده سازمان‌های وابسته به رژیم صهیونیستی مستقر در منطقه را که دائماً امنیت کشورشان را هدف قرار می دهند، روی میز خود قرار داده‌اند.

این در حالی است که «ریزان الشیخ دلیر»، نماینده سابق کردها در پارلمان عراق، پیشتر هشدار داده بود برگزاری انتخابات طبق برنامه در 10 ژوئن به معنای تقسیم اقلیم کردستان به دو اداره و دولت خواهد بود.

این منبع تاکید کرد: ایرانی‌ها اکنون ملاحظه می کنند که بارزانی در موضع ضعف قرار دارد و این فرصتی طلایی است که با او بر سر پرونده سازمان‌های رژیم صهیونیستی و گروه‌های مسلح ایرانی مخالف تهران که مقر آنها در اقلیم کردستان است و هر از گاهی از طریق مرزهای اربیل علیه ایران تحرکاتی صورت می دهند؛ در ازای وساطت و رایزنی با حزب اتحادیه میهنی برای جلب موافقت آن، برای به تعویق انداختن انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان و حفظ وحدت آن، چانه زنی کنند.

شایان ذکر است، حزب دمکرات کردستان، در ماه مارس گذشته در اعتراض به حکم دادگاه عالی فدرال مبنی بر مغایرت قانون انتخابات اقلیم با قانون اساسی عراق، تصمیم به تحریم انتخابات پارلمان گرفت.

در همین ارتباط، «جبار یاور»، یکی از اعضای شورای رهبری حزب اتحادیه میهنی کردستان به «خبرگزاری جهان عرب» گفت: مناقشات و اختلافات سیاسی در منطقه و همچنین مسائل اقتصادی و امنیت مرزها که برای تهران بسیار مهم است؛ در دستور کار سفر بارزانی به تهران قرار دارد ضمن آنکه باید توجه داشت که ایرانی‌ها اغلب در حل و فصل اختلافات بین احزاب کرد و همچنین بین منطقه و دولت فدرال ایفای نقش کرده‌اند.

این منبع افزود: سفر بارزانی به تهران پنجمین سفر وی به ایران ظرف چند سال گذشته است و این سفر همزمان با نزدیک شدن فعالیت‌های کارزار انتخاباتی در اقلیم کردستان در اواخر این هفته صورت می گیرد.

از سوی دیگر، سروه عبدالواحد، رئیس ائتلاف موسوم به «نسل جدید کردستان» در پارلمان عراق، روز یکشنبه در حساب کاربری خود در پایگاه اجتماعی ایکس نوشت: «حزب دمکرات می گوید تا زمانی که شروط مورد نظر آن یعنی عدم به رسمیت شناختن تصمیمات دادگاه فدرال، انحلال کمیسیون فعلی و تشکیل کمیسیون دیگری با تایید حزب دمکرات برآورده نشود، در انتخابات شرکت نخواهد کرد حتی اگر این انتخابات به تعویق هم بیفتد.

وی افزود: این در حالی است که چهار حزب اصلی کرد، به جز حزب دمکرات، همچنان مصمم هستند که تصمیمات دادگاه فدرال را به تعویق نیندازند و به آنها احترام بگذارند.

سروه در ادامه تاکید کرد: اگر فرمانی از سوی رئیس حکومت اقلیم که دوره آن روبه اتمام است؛ صادر شود ما برای تجدید نظر و استیناف به دادگاه شکایت خواهیم کرد و خواستار انحلال ریاست اقلیم خواهیم شد زیرا وجود آن را مغایر با قانون اساسی می دانیم و او طبق قانون حق لغو یا به تعویق انداختن انتخابات را ندارد، بلکه وظایف او فقط محدود به تعیین زمان است در حالیکه کمیساریا میلیون ها دلار هزینه کرده است.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا