خبر اولسیاسی

توضیحات سخنگوی ریاست اقلیم کردستان درباره اهداف و برنامه‌های سفر نچیروان بارزانی به تهران

سخنگوی ریاست اقلیم کردستان عراق گفت که هدف رئیس اقلیم در سفر به تهران تأکید بر آن است که اقلیم کردستان عامل تهدید برای منافع همسایگان نخواهد بود.

میدل ایست نیوز: سخنگوی ریاست اقلیم کردستان عراق ضمن اعلام جزئیات سفر نچیروان بارزانی رئیس اقلیم به تهران، گفت: هدف رئیس اقلیم در این سفر تأکید بر آن است که اقلیم کردستان عامل تهدید برای منافع همسایگان نخواهد بود.

دلشاد شهاب، سخنگوی ریاست اقلیم کردستان عراق، به خبرگزاری «رووداو» گفت: «رئیس اقلیم کردستان معتقد است که استراتژی اقلیم در تعامل با کشورهای همسایه این است که اقلیم همیشه یک عامل ثبات بوده و همچنان باقی خواهد ماند».

دلشاد شهاب افزود: اقلیم کردستان عراق و جمهوری اسلامی ایران روابطی تاریخی دارند و در دوره مبارزه با دیکتاتوری، ایران پناهگاهی برای هزاران پناهنده عراقی بود و تا زمان سقوط رژیم دیکتاتوری پایگاه اپوزیسیون عراق و منطقه کردستان بود.

سخنگوی ریاست اقلیم کردستان عراق خاطرنشان کرد: از زمان آغاز سقوط دیکتاتوری، روابط دوستانه‌ای بر اساس احترام متقابل با ایران وجود داشته است، که منافع هر دو طرف را حفظ کرده است و رئیس اقلیم می‌خواهد به دوستان ما در تهران اطمینان دهد که اقلیم این موقعیت را به عنوان عامل ثبات حفظ خواهد کرد و به تهدیدی برای منافع همسایگان تبدیل نخواهد شد.

دلشاد شهاب در مورد روابط تهران و اربیل گفت: جمهوری اسلامی ایران کشور مهمی برای ماست و مرزهای گسترده و طولانی با آن داریم و روابط اقتصادی و تجاری قوی و همچنین روابط دیپلماتیک دائمی و مداوم داریم.

وی افزود: ایران یک قدرت تاثیرگذار در منطقه است و نفوذ خود را بر عراق و منطقه کردستان نیز دارد و در همه زمان‌های دشوار اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی با اشاره به سردی نسبی روابط ایران و اقلیم در ماه‌های اخیر گفت: در دوره اخیر در این روابط سردی وجود داشته است و ما می‌خواهیم از طریق این دیدار پیام اطمینان‌بخش ارسال کنیم که منافع مشترک بین ما مهم‌تر از عواملی است که باعث سردی روابط می‌شود.

دلشاد شهاب گفت: «همه نیروهای عراقی که در حال حاضر در قدرت هستند، سابقه روابط قوی با جمهوری اسلامی ایران دارند و روزگاری تشکیل حکومت در عراق از تهران انجام می‌شد و امروز هم شکی نیست که ایران قادر به کمک در بهبود روابط اربیل و بغداد است».

رئیس اقلیم کردستان عراق به همراه هیئتی عالی‌رتبه شامل وزیر داخله اقلیم کردستان، رئیس دفتر ریاست و تعدادی از دیگر مقامات منطقه کردستان، شب گذشته وارد تهران شد.

قرار است نچیروان بارزانی امروز با مقامات ارشد ایران در تهران دیدار کند.

خبرگزاری «رووداو» خبر داد که بارزانی در این سفر با رهبر ایران و رئیس جمهور و رئیس مجلس دیدار خواهد کرد.

منبع
رووداو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا