سیاسی

وزیر خارجه ترکیه:
رژیم صهیونیستی باید مرزهای 1967 را بپذیرد

وزیر خارجه ترکیه تأکید کرد که رژیم صهیونیستی باید مرزهای 1967 را بپذیرد و متعهد باشد که هیچ گونه طمعی به اراضی دیگران ندارد.

میدل ایست نیوز: وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد رژیم صهیونیستی جنبش حماس را برای دستیابی به مقاصد پنهان خود دستاویز قرار داده است.

به گزارش آناتولی، فیدان در مصاحبه با العربیه، در پاسخ به پرسشی مبنی بر پذیرش تشکیل کشور فلسطینی توسط جنبش حماس در مرزهای سال 1967، اعلام کرد رژیم صهیونیستی از حماس به عنوان مترسکی برای مخفی کردن مقاصد و اهداف خود استفاده و سعی می‌کند این جنبش را به عنوان یک سازمان تندرو و غیرمنطقی به جامعه جهانی معرفی کند که آماده پذیرش توافق نیست و با دستاویز قرار دادن این موضوع نیات و مقاصد واقعی خود را از افکار عمومی پنهان می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه افزود: رژیم صهیونیستی ابتدا باید اذعان کند مرزهای 1967 را که مرزهای مورد قبول جامعه جهانی نیز هست، قبول دارد و به اراضی دیگران طمع ندارد. این رژیم باید اقرار کند اینها مرزهای من هستند و من قبول دارم که در این مرزها به عنوان یک کشور زندگی کنم.

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: اما این رژیم نه تنها به چنین چیزی اذعان نمی‌کند بلکه می‌گوید: من همه این کارها را انجام می‌دهم زیرا سازمانی به نام حماس را در مقابل خود دارم.

وی با اشاره به موافقت حماس با راه حل دو کشوری تصریح کرد این جنبش اعلام کرده است پس از تشکیل کشور فلسطین حتی سلاح خود را کنار خواهد گذاشت و به عنوان یک جنبش سیاسی عمل خواهد کرد و این در حالی است که نه تنها حماس، بلکه اکثر احزاب و جناح های فلسطینی به رهبری فتح با تشکیل کشور فلسطین در مرزهای 1967 موافق هستند.

فیدان در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتقال دفتر حماس به استانبول گفت: این موضوع در حال حاضر روی میز نیست و آنها در حال حاضر با قطری‌ها در تماس هستند و اولویت برقراری آتش‌بس، ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه و دادن انگیزه به نظام بین الملل برای حمایت از راه حل دو کشوری است.

وزیر خارجه ترکیه در پاسخ به سوالی درباره احتمال بروز درگیری میان رژیم صهیونیستی و ایران تصریح کرد، ما از روز اول اشاره کرده‌ایم که دو احتمال برای گسترش این جنگ وجود دارد: احتمال نخست سرایت جنگ به منطقه یعنی سایر کشورهای منطقه و دخالت بازیگران دیگر در جنگ است و احتمال دوم هم گسترش واکنش‌های اجتماعی توسط جوامع اسلامی است که دیگر تحمل درد و رنج فلسطینیان و ظلم به آنان را ندارند و شما در واقع شاهد هستید که اعتراضات محدود به جوامع اسلامی و کشورهای عربی نیست بلکه در دانشگاه‌ها و پایتخت‌های غربی و آمریکایی نیز رخ داده و این نشان‌ از گسترش واکنش های اجتماعی است.

وی افزود: ما پیشتر درباره گسترش دامنه بحران در منطقه چه از سوی انصار الله در دریای سرخ و تشدید تنش بین ایران و اسرائیل هشدار داده بودیم چرا که این تشدید ممکن است مقدمه‌ای برای یک جنگ بزرگتر باشد، اما اکنون اوضاع آرام است.

منبع
خبرگزاری آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا