سیاسی

روایت نماینده اقلیم کردستان در تهران از دیدار بارزانی با رهبر ایران

نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران سفر رئیس اقلیم به تهران را مهم و راهبردی خواند و گفت این سفر به منظور ترمیم روابط و حل و فصل مشکلاتی که ایجاد شده بود صورت گرفته است.

میدل ایست نیوز: ناظم دباغ نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران، در خصوص اهمیت و دستاوردهای سفر اخیر نچیروان بارزانی رئیس اقلیم به تهران و دیدارهایش با مقامات عالی رتبه ایران، اظهارداشت: سفر راهبردی و مهم نچیروان بارزانی رئیس منطقه اقلیم کردستان عراق به تهران به همراه هیأت همراه، نه به منظور تقویت روابط با تهران بلکه به منظور ترمیم روابط و حل و فصل مشکلاتی که ایجاد شده بود صورت گرفت.

به گزارش «ایرنا» دباغ با بیان اینکه سفر مهم نچیروان به ایران دستاوردهای مثبت و زیادی را به همراه داشت، گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای این سفر دیداری بود که وی برای اولین مرتبه با آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران انجام داد که دیداری دوستانه و صمیمی هم بود.

وی تصریح کرد: در این دیدار رهبری انقلاب ایران بر این موضوع تاکید کرد که در یک بازه زمانی اکثریت رهبران کُرد عراق در ایران زندگی می‌کردند.

نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران افزود: رهبری ایران بر این نکته تأکید کرد که ما باید همچون یک ملت با یکدیگر همکاری داشته باشیم تا ضمن برطرف کردن برخی مشکلات فی مابین، در راستای تقویت روابط میان ایران و اقلیم کردستان عراق گام برداریم.

دباغ با بیان اینکه سفر اخیر رئیس اقلیم کردستان عراق به ایران دستاوردهای مثبت و خوبی را در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی به همراه داشت، عنوان کرد: حجم تبادلات تجاری میان ایران و اقلیم کردستان عراق در این مدت افزایش چندانی پیدا نکرده، اما کاهش هم نداشته است.

وی بیان کرد: در صورتی که شرایط و فضای مناسبی جهت افزایش حجم تبادلات تجاری میان دو طرف فراهم شود ظرفیت‌های خوبی در منطقه اقلیم کردستان عراق وجود دارد که می‌تواند زمینه‌های خوب همکاری را با ایران داشته و حجم تبادلات تجاری دو طرف را افزایش دهد.

نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران گفت: در راستای افزایش سطح تعاملات تجاری دو طرف مقامات ایران و اقلیم مصمم به انجام این موضوع هستند و بر منفعتی که از این موضوع هر دو طرف خواهند داشت تاکید کردند و امیدواریم که شرایط جهت تحقق این هدف فراهم شود.

دباغ افزود: در نشست خبری که اخیراً رئیس اقلیم کردستان داشته بر این موضوع تاکید کرده که مقامات اربیل به اجرای مفاد توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق پایبند هستند و البته قسمتی از این توافقات هم انجام شده است.

وی تصریح کرد: بارزانی بر این مهم تاکید کرد که از هیچ نقطه‌ای در خاک اقلیم کردستان عراق هیچ گروهی حق ندارد که علیه منافع و امنیت ملی ایران و کشورھای ھمسایە اقدامی انجام دهد و متقابلاً هم از سوی ایران گروه یا گروه‌هایی علیه منافع و امنیت اقلیم کردستان عراق اقدامی انجام ندهند.

نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران در پایان خاطرنشان کرد: حتماً در آینده شاهد توسعه همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی میان ایران و اقلیم کردستان عراق خواهیم بود و رئیس اقلیم کردستان هم بر این مسئله تاکید کرد که تلاش می‌کنیم بار دیگر مشکلاتی که در گذشته وجود داشته میان ایران و اقلیم به وجود نیاید.

منبع
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا