اقتصادیخبر اولسیاسی

هند و عمان توافق شراکت جامع اقتصادی امضا می‌کنند

مسقط و دهلی نو در مورد اکثر مسائل در شراکت جامع اقتصادی به توافق رسیده‌اند و مذاکرات احتمالاً به زودی به پایان می‌رسد.

میدل ایست نیوز: عمان با توجه به ارزیابی‌های خود درباره مزایای تجاری، کشورهای خاصی را برای امضای توافقنامه تجارت آزاد انتخاب می‌کند و هند اخیراً در صدر فهرست کشورهایی قرار گرفته است که هدف این روند عمان قرار گرفته‌اند.

به گزارش «العربی الجدید» عمان سومین شریک تجاری هند در میان کشورهای شورای همکاری است و تجارت بین دوکشور در سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۳ به 12.38 میلیارد دلار خواهد رسید.

سلطان هیثم بن طارق اولین حاکم عمان بود که در بیش از دو دهه گذشته به هند سفر کرد و پس از آن عمان یک منطقه منحصر به فرد در بندر استراتژیک الدقم برای کالا‌های تجاری به دهلی نو اختصاص داد.

مسقط و دهلی نو در مورد اکثر مسائل در شراکت جامع اقتصادی به توافق رسیده‌اند و مذاکرات احتمالاً به زودی به پایان می‌رسد.

بازار عمان با توجه به موقعیت آن در منطقه، مورد توجه ویژه هند قرار دارد، زیرا عمان در کنار تنگه هرمز، مهم‌ترین گذرگاه نفت خام در آسیا واقع شده است.

علاوه بر این، به گفته منابع، عمان به لحاظ سکونت نیروی کار هندی در رتبه پنجم جهان جای دارد.

با توجه به این امتیازات، دهلی نو می‌خواهد عوارض گمرکی صادرات به عمان، به ویژه برنج، دارو، نفت و محصولات فولادی را کاهش دهد. همچنین در حال مذاکره برای تسهیل سفر و اقامت متخصصان هندی، به ویژه پزشکان، پرستاران و مهندسان هندی در عمان است.

در عوض، دولت عمان خواستار دسترسی بهتر به بازار هند برای کالا‌های خود، به ویژه محصولات نفتی، کود و محصولات آهن و فولاد است. با توجه به این موضوع، دو طرف مذاکرات درباره توافق تجاری را از پنج ماه پیش آغاز کردند.

امضای توافقنامه تجارت آزاد بین دو کشور نه تنها صادرات محصولات عمانی به هند، بلکه صادرات محصولات عمانی و هندی به کشورهای دیگر را با استفاده از مزایای این توافقنامه با تولید مجدد در کشور دیگر افزایش می‌دهد. به این معنی که عمان به یک ترمینال صادراتی به هند تبدیل خواهد شد و هند به یک ترمینال صادراتی به عمان تبدیل خواهد شد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا