اقتصادیخبر اول

افزایش 93 درصدی صادرات چین به عراق ظرف یک دهه

بر اساس آمار یکی از موسسات اقتصادی ارزش صادرات چین به عراق طی 10 سال به میزان 93 درصد افزایش یافته است.

میدل ایست نیوز: مرکز مطالعات و مشاوره‌ اقتصادی «عراق المستقبل» (غیر دولتی) ضمن هشدار درباره پیامدهای افزایش بی رویه واردات عراق از چین و رسیدن کشور به مرحله ناتوانی برای تامین و پوشش تقاضای روزافزون ارز خارجی لازم، تصریح کرد ارزش صادرات مستقیم کالاهای چینی به عراق طی ده سال یعنی از سال 2015 تا سال 2024، حدود 93 درصد افزایش یافته است.

به گزارش شفق نیوز، بر اساس این گزارش، ارزش کل صادرات مستقیم چین به عراق در سال ۲۰۱۵ بالغ بر 7.9 میلیارد دلار بوده است، در حالی که بر اساس داده‌های ماه‌های اول امسال انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۴ این میزان به ارزش 15.3 میلیارد دلار بالغ شود.

در این گزارش تصریح شده است، دستگاه‌ها و تجهیزات مکانیکی شامل تهویه مطبوع و دیگر وسایل خنک کننده، ۲۰ درصد از کل صادرات چین به عراق را تشکیل می‌دهند که رشدی ۱۶۲ درصدی را نشان می‌دهند. در سال ۲۰۱۵ ارزش صادرات این اقلام به عراق 1.4 میلیارد بوده است در حالی که انتظار می‌رود این رقم تا پایان سال ۲۰۲۴ به 3.7 میلیارد دلار برسد.

همچنین صادرات لوازم برقی چین به عراق ۱۴ درصد از ارزش کل صادرات این کشور را به خود اختصاص داده است و یک رشد ۷۷ درصدی را نشان می‌دهد در حالی که در سال ۲۰۱۵ ارزش این نوع کالا‌های وارداتی از چین یک میلیارد دلار برآورد شد اما انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۴ این رقم به 9.1 میلیارد دلار برسد.

بر پایه این گزارش، بیشترین رشد مربوط به صادرات آهن و فولاد چین به عراق با رقم نرخ رشد در ۲۸۰ درصدی بوده است چرا که ارزش صادرات آهن چین به عراق در سال ۲۰۱۵ رقمی حدود ۱۳۱ میلیون دلار بوده است اما انتظار می‌رود این رقم تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یابد.

بر اساس این گزارش، صادرات مواد لاستیکی چین به عراق نیز بویژه لاستیک خودرو ۱۹۵ درصد افزایش یافته است.

این منبع علت افزایش صادرات چین به عراق را افزایش تقاضا برای کالا‌های مختلف در نتیجه رشد فزاینده جمعیت و گسترش ساخت و ساز در شهرهای مختلف عراق، فراهم شدن بستر صادرات مستقیم چین به عراق، تغییر الگوی مصرف نزد عراقی‌ها و صادرات برخی از کالا‌های وارداتی به دیگر کشورها بر اساس معاملات پایاپای به ویژه با کشورهایی عنوان کرده است که محدودیت‌های بانکی دارند.

این گزارش در پایان در خصوص پیامد‌های ناترازی تجاری بین دو کشور هشدار داد و بر ضرورت فعال‌سازی سازوکار‌های مبادلات تجاری با چین و ایجاد یک صندوق ذخیره که بخشی از وجوه فروش نفت عراق به چین در آن نگهداری شود، تاکید کرد.

منبع
شفق نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا