خبر اولسیاسی

نشریه اسرائیلی:
قطر از سران حماس خواسته بود دوحه را ترک کنند

روزنامه «تایمز آو اسرائیل» ادعا کرد که قطر «رهبران حماس را به دلیل مشکلات پیش‌آمده در مذاکرات آتش‌بس در غزه از خاک خود اخراج کرد» و «بی سر و صدا» از آن‌ها خواست تا دوحه را ترک کنند.

میدل ایست نیوز: روزنامه «تایمز آو اسرائیل» ادعا کرد که دوحه «رهبران حماس را به دلیل پیچیدگی مذاکرات آتش‌بس در غزه از خاک خود اخراج کرد» و «بی سر و صدا» از آن‌ها خواست تا دوحه را ترک کنند.

این نشریه به نقل از دو مقام دولتی که نامشان فاش نشده است، نوشت: قطر ماه گذشته بی‌سر و صدا از رهبران حماس خواست تا دوحه را ترک کنند، و علت این تصمیم ناامیدی از نحوه برخورد حماس با مذاکرات بوده است.

این روزنامه خاطرنشان کرد که این «اولین بار» از زمان آغاز جنگ در غزه در هفتم اکتبر گذشته است که قطر چنین تصمیمی گرفته است.

این دو مقام توضیح دادند که این تغییر رویکرد قطر پس از آن صورت گرفت که محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر در ۱۷ آوریل اعلام کرد که دوحه در نقش خود به عنوان میانجی در مذاکرات بازنگری خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، این اعلام موضع قطر تا حد زیادی ناظر به «اسرائیل» دانسته شد، اما به گفته این دو مقام، قطر همچنین از امتناع حماس از دادن هرگونه امتیاز در مذاکرات نیز سرخورده شده است.

نخست وزیر قطر در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در دوحه در آن زمان گفت: «متأسفانه ما دیدیم که سوء استفاده از این میانجیگری وجود دارد. این امر باعث شده است که دولت قطر بازنگری جامعی در نقش خود انجام دهد».

واشنگتن در هفته اول ماه مه گزارش داد که ایالات متحده از قطر خواسته که در صورت ممانعت حماس از آتش‌بس و آزادی ربودگان، رهبران حماس را از قلمرو خود خارج کند.

این روزنامه به نقل از یک مقام امریکایی نوشت: واشنگتن به دوحه گفته است که اگر این گروه به رد پیشنهاد آتش‌بس با اسرائیل ادامه دهد، قطر باید سران حماس را اخراج کند.

این نشریه گزارش داد که رهبران حماس به ترکیه سفر کردند و چندین هفته در آنجا ماندند و با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار کردند.

در حالی که مصر ابتکار آتش بس را آغاز کرد و مذاکرات دوباره متوقف شد، قطر به رهبران حماس گفت که «آنها می‌توانند دوباره به دوحه بازگردند، به این امید که این گام از فروپاشی کامل مذاکرات جلوگیری کند؛ اتفاقی که باز نیفتاد».

وزارتخانه‌های امور خارجه مصر و قطر، سخنگوی حماس و همچنین سیا به درخواست این روزنامه برای اظهار نظر در مورد این گزارش پاسخ ندادند.

این در حالی است که حماس پذیرش پیشنهاد قطر و مصر برای آتش بس را اعلام کرده بود، اما ساعاتی پس از اعلام این موافقت، اسرائیل به گذرگاه مرزی رفح در جنوب غزه حمله کرد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا