خبر اولسیاسی

امریکا از پیشرفت تازه در مذاکرات درباره امضای معاهده دفاعی با عربستان خبر داد

کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که ایالات متحده و عربستان سعودی به دستیابی به توافق نهایی در مورد یک معاهده دفاعی دوجانبه نزدیک هستند.

میدل ایست نیوز: کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که ایالات متحده و عربستان سعودی به دستیابی به توافق نهایی در مورد یک معاهده دفاعی دوجانبه نزدیک هستند و مشاور امنیت ملی امریکا در اوایل این هفته پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات با عربستان داشته است.

به گزارش «فرانس24»، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که دو طرف به توافق دوجانبه ازز هر زمان «نزدیک‌تر» هستند و این توافق اکنون «تقریبا نهایی» است.

مذاکره کنندگان امریکایی و سعودی به دنبال یک توافق دوجانبه هستند که احتمالاً دربردارنده تضمین‌های رسمی ایالات متحده برای دفاع از عربستان و همچنین دریافت سلاح‌های پیشرفته‌تر ایالات متحده در ازای توقف خرید تسلیحات چین و محدود کردن سرمایه گذاری چین در این کشور است.

یک مقام امریکایی گفت که مذاکره کنندگان در حال بحث در مورد فروش جنگنده‌های F-35 و سایر سلاح‌های امریکایی به سعودی‌ها به عنوان بخشی از این توافق هستند.

فروش جنگنده‌های F-35 به سعودی‌ها به دلایل مختلف تضمین نشده است، اما گنجاندن أن‌ها در مذاکرات با توجه به اینکه ریاض سال‌هاست مایل به خرید این هواپیما است، مهم است.

هر توافقی باید به توافق دیرینه امریکا و اسرائیل پایبند باشد که تضمین می‌کند سلاح‌های فروخته شده توسط واشنگتن در منطقه «برتری کیفی نظامی» رژیم صهیونیستی را تضعیف نمی‌کند، به طوری که سلاح‌های امریکایی که به رژیم صهیونیستی ارائه می‌شود از نظر توانایی نسبت به سلاح‌های فروخته شده به همسایگانش برتر است.

کمیته روابط خارجی سنای امریکا و کمیته‌های امور خارجه مجلس نمایندگان که اعضای ان آز نقش عربستان در کشتار غیرنظامیان در یمن انتقاد کرده‌اند، حق دارند تحت یک فرایند بررسی غیررسمی، فروش تسلیحات را بررسی و مسدود کنند.

لاکهید مارتین، تولید کننده جنگنده F-35، درخواست برای اظهار نظر را به دولت امریکا ارجاع داد.

این مقام امریکایی گفت که این پیمان دفاعی به سطح یک معاهده ناتو نخواهد رسید.

جان کربی تأکید کرد که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید اوایل این هفته با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و دیگر مقامات این کشور مذاکره کرد و در این زمینه پیشرفت به دست آمده است.

یک مقام امریکایی دیگر گفت: ما به درک عناصر کلیدی بین خود بسیار نزدیک هستیم.

وی افزود: البته ما همچنین باید پس از آن بر روی بخش‌های مربوط به اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها کار کنیم که یک عنصر حیاتی در هر توافق بالقوه عادی‌سازی است.

انتظار می‌رود توافق امنیتی امریکا و عربستان سعودی شامل تبادل فناوری‌های نوظهور با ریاض از جمله هوش مصنوعی نیز باشد.

این توافق بخشی از یک معامله بزرگ ارائه شده به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای تصمیم‌گیری در مورد امتیازات برای عادی‌سازی روابط با عربستان خواهد بود.

کربی گفت که زمان تکمیل توافق امریکا و عربستان سعودی نامشخص است و اشاره کرد که هدف نهایی رئیس جمهور جو بایدن ایجاد یک کشور فلسطینی است.

وی افزود که در حالی که جنگ بین رژیم صهیونیستی و حماس در غزه ادامه دارد، بعید است که به زودی به توافق برسند.

کربی ادامه داد: «البته رئیس جمهور همچنان به راه حل دو کشوری متعهد است».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا