سیاسی

تاکید اردن و عمان بر نقش جامعه جهانی در توقف جنگ غزه

پادشاه اردن و سلطان عمان در بیانیه‌ای مشترک، تاکید کردند که جامعه جهانی باید به مسئولیت‌های خود برای توقف «جنگ تجاوزکارانه» در نوار غزه عمل کند.

میدل ایست نیوز: ملک عبدالله دوم پادشاه اردن و هیثم بن طارق سلطان عمان در بیانیه‌ای مشترک، تاکید کردند که جامعه جهانی باید به مسئولیت‌های خود برای توقف «جنگ تجاوزکارانه» در نوار غزه عمل کند.

به گزارش «آناتولی»، ملک عبدالله دوم و بن طارق بار دیگر محوریت مسأله فلسطین و ضرورت دستیابی به راه حل عادلانه برای آن که به اشغالگری پایان می‌دهد و تمامی حقوق قانونی ملت برادر فلسطین را برآورده می‌کند، تاکید کردند.

دو طرف از تصمیم کشورهای نروژ، ایرلند و اسپانیا برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین استقبال کردند و این تصمیم را گامی مهم و اساسی برای تاکید بر این امر که راه صلح، همان راه حل دو کشوری است، به شمار آوردند.

پادشاه اردن و سلطان عمان درباره تحولات جنگ تجاوزکارانه علیه نوار غزه رایزنی و تاکید کردند که شورای امنیت باید برای برقراری آتش بس فوری، حفاظت از غیرنظامیان، تضمین رساندن کمک‌های بشردوستانه با هر روش ممکن و جلوگیری از هرگونه تشدید، قطعنامه‌ای صادر کند.

ملک عبدالله دوم و بن طارق در ادامه بر ضرورت تداوم حمایت لازم از آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (اونروا)، تاکید کردند که این حمایت این امکان را به آژانس مذکور می‌دهد که نقش مرکزی خود که نمی‌توان از آن بی‌نیاز شد را انجام دهد.

دو طرف در ادامه مخالفت خود با هر اقدامی که موجب توسعه جنگ در منطقه شود ابراز کردند و علاوه بر هشدار نسبت به پیامد‌های حمله زمینی به شهر رفح در جنوب نوار غزه، این امر را محکوم کردند.

پادشاه اردن و سلطان عمان در ادامه مخالفت خود با تلاش‌ها برای جدا کردن نوار غزه و کرانه باختری از جمله قدس شرقی اشغالی به عنوان امتداد کشور فلسطین و تلاش‌ها برای کوچ فلسطینی‌ها از سرزمینشان اعلام کردند.

ملک عبدالله دوم و بن طارق نسبت به تداوم اقدامات خطرناک و تشدید شونده رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و قدس شرقی و تشدید حملات تروریستی شهرک نشینان علیه فلسطینی‌ها و کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه هشدار دادند.

در حاشیه این دیدار، یادداشت تفاهمی میان مؤسسه کل تامین اجتماعی/صندوق سرمایه گذاری اموال تامین اجتماعی اردن و دستگاه سرمایه گذاری عمان در راستای ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری مشترک و ایجاد پروژه‌های جدید در اردن، امضا شد.

گفتنی است سلطان عمان سفر دو روزه خود به اردن که به دعوت پادشاه این کشور انجام شده بود را به پایان رساند.

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا