خبر اولدیدگاهسیاسیمقالاتنگاه خاورمیانه

چالش‌های بی‌سابقه‌ای که رژیم صهیونیستی با افزایش فشار بین المللی با آن مواجه است

رژیم صهیونیستی اخیرا و به دلیل سیاست‌هایش در قبال فلسطین، در معرض فشار بین المللی بی سابقه‌ای از سوی طرف‌های متعدد قرار گرفته است.

میدل ایست نیوز: ماه جاری ماه سختی برای رژیم صهیونیستی بود، پیش از این، رژیم صهیونیستی به دلیل سیاست‌هایش در قبال فلسطین در معرض چنین فشار بین المللی پی در پی و فشرده‌ای از سوی طرف‌های متعدد قرار نگرفته بود.

به گزارش سی ان ان، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی این هفته به صف رهبرانی پیوست که منفور توصیف می‌شوند، آن هم پس از آنکه هدف دادگاه جنایی بین‌المللی قرار گرفت؛ دادگاهی که دادستان کل آن به دنبال صدور حکم بازداشت نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی به دلیل مظنون بودن در ارتکاب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت طی جنگ علیه غزه است.

این دادگاه پیشتر خواستار صدور حکم قضایی علیه عمر البشیر، رئیس جمهور سودان، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و معمر القذافی، رهبر سابق لیبی شده بود.

روز گذشته دادگاه بین‌المللی دادگستری از رژیم صهیونیستی خواست فورا عملیات خود در رفح در جنوب غزه را متوقف کند.

پس از گذشت ۷ ماه از حمله حماس به رژیم صهیونیستی که منجر به کشته شدن حدود ۱۲۰۰ نفر و بازداشت ۲۵۰ گروگان شد، جنگ انتقامی رژیم صهیونیستی نتوانست اهداف خود را محقق کند.

در حالی که هنوز فرماندهان حماس آزاد هستند و ۱۲۵ گروگان در نوار غزه بازداشت هستند، فشارها بر رژیم صهیونیستی افزایش یافته است تا جنگ را پایان دهد.

این فشارها از همه طرف‌ها از جمله دانشگاه‌های امریکا، دادگاه‌های بین‌المللی، مشاهیر امریکایی و متحدان غربی رژیم صهیونیستی و حتی خانواده گروگان‌های اسرائیلی اعمال می‌شود اما مهم‌ترین فشاری که بر رژیم صهیونیستی اعمال می‌شود شاید اقدام حقوقی و دیپلماتیکی است که علیه رژیم صهیونیستی در این ماه اتخاذ شده است.

مسئولان رژیم صهیونیستی تلاش دارند پیامد‌های این فشارها را مهار کنند و منتقدان خود را به یهودی ستیزی متهم می‌کنند و متعهد شدند در مقابل فشارهای بین‌المللی عقب نشینی نکنند.

کشور فلسطین

مقامات رژیم صهیونیستی سال‌ها، با به رسمیت شناختن یک طرفه کشور فلسطین مخالفت کردند آن هم از ترس اینکه فلسطینی‌ها بتوانند، رژیم صهیونیستی را به دادگاه‌های بین‌المللی تحویل دهند.

از این رو فلسطینی‌ها در عضویت کامل سازمان ملل به دلیل مخالفت‌های امریکا ناکام شدند.

با وجود این، رای مثبت غیر الزام‌آور در مجمع عمومی در دهم ماه مه نشان دهنده حمایت بین‌المللی گسترده از برپایی کشور مستقل فلسطین است که امریکا و شمار اندک متحدان رژیم صهیونیستی را در انزوا قرار داد.

رژیم صهیونیستی و امریکا اصرار دارند که کشور فلسطین باید تنها از طریق یک راه حل مذاکره‌ای تشکیل شود.

اما با تداوم مخالفت رژیم صهیونیستی با استقلال فلسطین، برخی از کشورها، تصمیم گرفتند به صورت مستقل رفتار کنند، از این رو، ایرلند، اسپانیا و نروژ این هفته اعلام کردند که به طور رسمی کشور مستقل فلسطین را به رسمیت می‌شناسند.

این گام به سرعت از سوی رژیم صهیونیستی محکوم شد و سفرای این سه کشور در تل آویو احضار شدند.

با صرف نظر از تلاش‌های بین‌المللی برای پایان جنگ، نتانیاهو، در معرض فشارهای شدید داخلی برای توافق با حماس در راستای بازگرداندن گروگان‌ها است.

با توقف مذاکرات برای آتش بس در غزه، خانواده‌های اسرا بر نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای بازگشت به مذاکرات فشار وارد کردند اما دلایلی بر احتمال ازسرگیری مذاکرات وجود دارد. در همین راستا، کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به تیم مذاکره کننده دستور ازسرگیری مذاکرات را داد.

ویلیام برنز، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) برای مذاکره با رئیس موساد و وزیر خارجه قطر به اروپا سفر کرد.

بن بستی برای متحدان رژیم صهیونیستی

این مسأله منجر به ایجاد اختلاف میان متحدان غربی رژیم صهیونیستی و ائتلاف فزاینده کشورهای آسیایی، آفریقایی و کشورهای امریکای جنوبی شده است که خواستار محاکمه رژیم صهیونیستی هستند.

در تازه‌ترین قضیه در دادگاه بین‌المللی دادگستری، آلمان ناچار شد از شکایت فروش سلاح به رژیم صهیونیستی برای تسهیل کشتار جمعی که توسط نیکاراگوئه مطرح شده بود دفاع کند.

با وجود فشارها اما، دادگاه بین‌المللی دادگستری با درخواست توقف فوری صادرات اسلحه از آلمان به رژیم صهیونیستی مخالفت کرد.

از طرفی دیگر تصمیم دادگاه جنایی بین‌المللی برای پیگیری دستور بازداشت نتانیاهو و گالانت، منجر به ایجاد اختلاف میان متحدان غربی رژیم صهیونیستی شد.

در حالی که امریکا و بریتانیا این اقدام را محکوم کردند، کشورهای اروپایی نظیر فرانسه و آلمان و دیگر کشورها بر استقلال این دادگاه تاکید کردند و به احتمال بازداشت مقامات رژیم صهیونیستی در صورت سفر به کشورهایشان اشاره کردند.

این دادگاه همچنین به دنبال صدور حکم بازداشت برای اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه و محمد ضیف، فرمانده کتائب القسام، شاخه نظامی حماس است.

هنوز کمیته‌ای از قضات دادگاه جنایی بین‌المللی، صدور حکم بازداشت برای سران حماس را بررسی می‌کند.

منبع
سی ان ان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا