خبر اولمقالاتنگاه خاورمیانه

افزایش اهمیت کشورهای عضو شورای همکاری در پی رقابت بر سر هوش مصنوعی

رقابت بر سر هوش مصنوعی، اهمیت کشورهای عضو شورای همکاری را به شیوه‌های متعدد و مختلف شامل امور اقتصادی، فنی و آموزشی افزایش داده است.

میدل ایست نیوز: سال های اخیر شاهد تحولات قابل توجه در زمینه های هوش مصنوعی بوده است به گونه ای که فناوری بخش جدایی ناپذیر جوانب مختلف زندگی، صنعت و غیره شده است.

به گزارش الخلیج آنلاین، کشورها و شرکت های بزرگ در سطح جهان برای توسعه و به کارگیری فناوری های هوش مصنوعی با هدف بهبود بهره وری، تقویت نوآوری و تحقق برتری اقتصادی و نظامی، با یکدیگر رقابت می کنند.

بازیگر اصلی

هوش مصنوعی از مهم ترین فناوری هایی است که انقلابی در تغییر چهره جهان ایجاد کرده است به گونه ای که کاربردهای آن، بخش بهداشت تا تامین مالی و زراعت و حمل و نقل را شامل می شود.

کشورهای پیشرفته در تلاش برای سرمایه گذاری میلیاردها دلار در توسعه پژوهش های هوش مصنوعی هستند و این در حالی است که شرکت های بزرگ در حوزه تکنولوژی نظیر: گوگل، آمازون، فیس بوک و مایکروسافت به دنبال پیشگامی در این زمینه هستند؛ امری که نشان می دهد، همه درک کرده اند، هوش مصنوعی تنها یک فناوری نیست بلکه عامل تغییری است که می تواند اقتصاد و جوامع را تغییر دهد.

در همین راستا، کشورهای عضو شورای همکاری در این رقابت، بازیگر اصلی هستند و از امکانات مالی، چشم انداز بلندپروازانه خود و پایبندی به دریافت فناوری مدرن، استفاده می کنند.

سلمان بن خلیفه، وزیر دارایی و اقتصاد بحرین، 29 آوریل امسال گفت که سران کشورهای عضو شورای همکاری نقشه راهی برای گسترش هوش مصنوعی در بخش ها و صنایع مختلف دارند.

وی اشاره کرد که کشورهای عضو شورای همکاری، عناصر مهمی شامل استعدادهای انسانی، زیرساخت و محیطی برای قانون گذاری دارند که این امر، تشویق به رشد پایدار و توانایی آن برای اجرای چشم اندازها و برنامه های تشویقی برای رشد را تقویت می کند.

تاثیر قابل توجه

کشورهای عضو شورای همکاری هم اکنون و با سرعت گرفتن نوآوری ها و تحولات در زمینه هایی همانند هوش مصنوعی برای تحقق بهبود اساسی در بخش های مختلف از تولید تا بهبود سطح رفاه شهروندان، شاهد تغییر و تحولی قابل توجه به سمت آینده هستند.

قطر اخیرا پروژه «الفنار» در حوزه هوش مصنوعی را راه انداخته است که مسئولیت جمع آوری اطلاعات با کیفیت بالا و تقویت برنامه های زبانی مختلف و غنی سازی زبان عربی را دارد.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در مجمع اقتصادی قطر در دوحه گفت که قطر به سمت یک تحول دیجیتال جامع از طریق سرمایه گذاری بیشتر در زمینه های فناوری و هوش مصنوعی حرکت می کند به همین منظور، بسته تشویقی به ارزش 9 میلیارد ریال قطر اختصاص داده است.

در عربستان نیز سرمایه گذاری های گسترده ای به ارزش 500 میلیارد دلار برای توسعه شهر نیوم در سواحل دریای سرخ با هدف ایجاد محیط زندگی هوشمند برای یک میلیون نفر اختصاص داده شده است.

انتظار می رود این سرمایه گذاری ها، مجموعه گسترده ای از امکانات و خدمات مبتنی بر فناوری های نوین از جمله حمل و نقل پروازی در آینده را شامل شود.

اهمیت اقتصادی

در همین راستا، نبیل العبیدی، پژوهشگر در حوزه دیجیتال تاکید کرد که رقابت بر سر هوش مصنوعی، اهمیت کشورهای عضو شورای همکاری را به شیوه های متعدد و مختلف شامل امور اقتصادی، فنی و آموزشی افزایش داده است.

وی در گفت وگو با الخلیج آنلاین افزود که از دیگر مواردی که این بخش را تقویت کرد می توان به فناوری ها، زیرساخت های پیشرفته، اقدامات دولتی ویژه برای حمایت از شرکت های نوپا در حوزه هوش مصنوعی علاوه بر تقویت آموزش و همکاری مستمر با دانشگاه ها و نهادهای بین المللی برای برپایی مراکز پژوهشی و برنامه های آموزشی پیشرفته، اشاره کرد.

العبیدی اشاره کرد که کشورهای عضو شورای همکاری در راستای برپایی شراکت های استراتژیک با شرکت های بین المللی فناوری برای توسعه و استفاده از برنامه های هوش مصنوعی در بخش های مختلف تلاش کرده و اقدام می کنند.

این پژوهشگر حوزه دیجیتال معتقد است که برنامه های هوش مصنوعی می تواند اقتصاد کشورهای عضو شورای همکاری را از طریق بهبود کارایی عملیاتی، تشویق نوآوری و تقویت رشد اقتصادی، بهبود بخشد.

وی اشاره کرد که کشورهای عضو شورای همکاری با وجود تلاش های بسیار و سرمایه گذاری های گسترده در این حوزه با برخی چالش ها در زمینه اجرای فناوری های هوش مصنوعی مواجه هستند که از جمله آن کمبود استعدادها، زیرساخت های فنی و فرهنگ و پذیرش اجتماعی این فناوری ها است.

العبیدی بیان کرد که کشورهای عضو شورای همکاری با مقابله با این چالش ها از طریق طرح های استراتژیک و همکاری مشترک میان دولت و بخش خصوصی می توانند، از فناورهای هوش مصنوعی حداکثر بهره را ببرند و اقتصاد دیجیتال خود را به صورت پایدار تقویت کنند.

سرمایه‌گذاری‌های متعدد

در سایه تحولات سریع فناوری و تغییرات اقتصادی عمیق، بسیاری از کشورها از جمله کشورهای عضو شورای همکاری همانند امارات و عربستان، به سوی سرمایه گذاری های نوآورانه با هدف افزایش رقابت پذیری و تحقق توسعه پایدار حرکت می کنند.

اهتمام در منطقه به هوش مصنوعی و تراشه ها که از آن به عنوان نفت جدید و نفت آینده یاد می شود، افزایش یافته به گونه ای که کشورها به صورت استراتژیک برای سرمایه گذاری در این حوزه ها و ورود قوی به رقابت جهانی تلاش می کنند.

سرمایه گذاری های بسیاری از سوی صندوق های حاکمیتی در کشورهای عضو شورای همکاری نظیر صندوق سرمایه گذاری های عربستان و صندوق «مبادله» امارات برای تامین مالی شرکت های نوپا و پروژه های بزرگ در زمینه فناوری صورت می گیرد.

عربستان مبالغ زیادی را با هدف تبدیل شدن به یک کشور پیشگام در زمینه هوش مصنوعی در میان افزایش رقابت میان امریکا و چین بر سر سلطه گری در حوزه فناوری سرمایه گذاری می کند.

عربستان در سال جاری صندوقی را به ارزش 100 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در حوزه هوش مصنوعی و بخش های دیگر فناوری اختصاص داده است.

رقابت جهانی

دولت عربستان در ماه مارس سال جاری، از سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در مجموعه ای از شرکت های نوپا با هدف جذب پیشگامان در زمینه هوش مصنوعی به عربستان خبر داد.

روزنامه نیویورک تایمز در این باره نوشته است که عربستان مدت زمان طولانی، منبعی برای تامین مالی در صنعت فناوری به شمار می رفت اما اکنون مجدد ثروت نفتی خود را به سمت ایجاد صنعت فناوری داخلی هدایت می کند، و این مساله نیازمند حضور قوی شرکت های بین المللی در عربستان است.

این روزنامه افزود که اگر طرح های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان موفق شود، عربستان می تواند در رقابت جهانی شدیدی با چین و امریکا و سایر کشورها نظیر فرانسه وارد شود.

این در حالی است که امارات نیز به صورت قابل توجهی بر استراتژیک سرمایه گذاری در حوزه هوش مصنوعی و تراشه ها تمرکز دارد.

امارات سعی دارد تا سال 2030 به یک مرکز جهانی برای هوش مصنوعی تبدیل شود و در این راستا، تلاش های خود را برای ایجاد محیطی جذاب برای شرکت های فنی و جذب استعدادها و تجربه ها در این زمینه متمرکز می کند.

امارات اخیرا در گامی بی سابقه، یک شرکت سرمایه گذاری جدید با تمرکز بر هوش مصنوعی و نیمه رساناها تاسیس کرده است.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا