اقتصادی

مهم‌ترین کشورها در بازار لبنیات خاورمیانه کدامند؟

بر اساس گزارش‌های مراکز بین المللی عربستان سعودی و ایران بیشترین حجم فروش محصولات لبنی را به خود اختصاص داده‌اند و کشورهای دیگری نظیر کویت، عمان، بحرین، قطر و عراق نیز سهم قابل توجهی در رشد بازار لبنیات داشته‌اند.

میدل ایست نیوز: همزمان با فرارسیدن روز جهانی «شیر»، مراکز بین المللی گزارش هایی درباره مهم‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان شیر در جهان به ویژه در میان کشورهای عربی صادر کرده اند به طوریکه طبق سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) حدود 150 میلیون خانواده در سراسر جهان در تولید شیر فعالیت می کنند.

بر اساس گزارش «موردور اینتلیجنس» میزان مبادلات در بازار لبنیات در خاورمیانه در سال 2024 حدود 18.89 میلیارد دلار تخمین زده شده است و انتظار می رود تا سال 2029 با نرخ رشد 4.40 در صد در بازه زمانی  پیش‌بینی شده بین  2024-2029، این میزان به 23.43 میلیارد دلار برسد.

به گزارش الجزیره، عربستان سعودی و ایران در این میان بازارهای اصلی منطقه خاورمیانه به شمار می آیند به گونه ای که این دو کشور، روی هم 52.2 درصد از کل حجم فروش محصولات لبنی در منطقه را در سال 2022 به خود اختصاص دادند.

در همین حال، عربستان سعودی بزرگ‌ترین تولید کننده لبنیات در کشورهای شورای همکاری به شمار می‌آید و در عین حال بیشترین مصرف لبنیات را نیز به خود اختصاص داده است.

این منبع افزود: امارات متحده عربی سریع ترین بازار در حال رشد لبنیات در خاورمیانه را به خود اختصاص داده است و پیش‌بینی می‌شود این بازار در سال 2025 نسبت به سال 2022 به میزان 13.4 درصد رشد کند.

کشورهای دیگری نظیر کویت، عمان، بحرین، قطر و عراق نیز سهم قابل توجهی در رشد بازار لبنیات داشته‌اند و تمرکز آنها بیشتر بر کاهش وابستگی به واردات بوده است بطوریکه دولت های آنان  اقدامات مختلفی را برای حمایت و تشویق تولید داخلی انجام داده‌اند و انتظار می‌رود مصرف لبنیات در این کشورها در دوره پیش‌بینی با نرخ بالاتری افزایش یابد.

در همین رابطه پنج شرکت بزرگ با نام المراعی، آرلا فودز آمبا، دانون، شرکت لبنیات و محصولات غذایی عربستان (سدافکو) و شرکت نادک بازار لبنیات کشورهای عربی را قبضه کرده‌اند، اما اشاره به سهم سالانه هر یک از این شرکت‌ها نشده است.

از سوی دیگر پنج کشور عربی برتر تولید کننده شیر در سال 2022 بر اساس گزارش «اورورلد ان داتا» به ترتیب  مصر با 5.72 میلیون تن، سودان با 4.67 میلیون تن، الجزایر با 3.32 میلیون تن، عربستان سعودی با 2.85 میلیون تن و مغرب با  2.15 میلیون تن، عنوان شده‌اند.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا