خبر اولسیاسی

سفر دو مقام ارشد امریکایی به منطقه با هدف پیگیری طرح بایدن برای آتش‌بس در غزه

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی مریکا (سی‌آی‌ای) و مشاور ارشد کاخ سفید در امور خاورمیانه برای مذاکرات در خصوص طرح جدید آتش‌بس در غزه عازم دوحه و قاهره شدند.

میدل ایست نیوز: ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی مریکا (سی‌آی‌ای) و برت مک‌گورک، مشاور ارشد کاخ سفید در امور خاورمیانه برای مذاکرات در خصوص طرح جدید آتش‌بس در غزه عازم دوحه و قاهره شدند.

به گزارش «الجزیره» مقامات امریکایی و مطلع از این مذاکرات به «اکسیوس» گفته‌اند که سفر مقامات امریکایی در راستای پیشبرد تلاش‌ها برای نهایی کردن پیشنهاد آتش‌بس سه مرحله‌ای ارائه شده توسط جو بایدن است.

تلویزیون دولتی مصر هم اعلام کرد که هیات امنیتی این کشور روز چهارشنبه با مقامات قطری و امریکایی در دوحه دیدار خواهد کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده همچنان در انتظار پاسخ حماس به پیشنهاد جدید آتش‌بس است.

سالیوان تاکید کرد که اکنون توپ در زمین حماس است.

در همین حال، ایالات متحده روز دوشنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در حمایت از طرح جدید آتش‌بس سه مرحله‌ای مطرح شده توسط جو بایدن برای غزه به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای گفت: «بسیاری از رهبران و دولت‌ها، از جمله در منطقه، این طرح را تایید کرده‌اند و ما از شورای امنیت می‌خواهیم که با آنها همراه و خواستار اجرای این توافق بدون تاخیر و بدون قید و شرط شود.»

در پیش‌نویس قطعنامه امریکا آمده است: «از توافق جدید اعلام شده در ۳۱ مه (۱۱ خرداد) استقبال می‌شود و حماس باید آن را به طور کامل بپذیرد و شرایط آن را بدون تاخیر و قید و شرط اجرا کند.»

این در حالی است که پیشتر دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود جنگ در غزه تا دستیابی به تمام «اهداف اسرائیل» از جمله نابودی توانایی نظامی و حکمرانی حماس، ادامه خواهد یافت.

همزمان اسامه حمدان، از سران جنبش حماس، گفت که این جنبش به میانجیگران پیغام داده که بدون موضع صریح تل آویو درباره آمادگی برای توقف کامل جنگ و عقب‌نشینی از غزه هیچ توافقی در کار نخواهد بود.

او گفت که پاسخی که حماس از رژیم صهیونیستی دریافت کرده در سطح چنین انتظاری نیست و با آنچه رئیس جمهور امریکا نیز مطرح کرد تناسب ندارد.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا