سیاسی

عراق خلع سلاح گروه‌های ضدایرانی را آسان‌تر از مقابله با پ.ک.ک دانست

معاون وزیر خارجه عراق با اشاره به همکاری با ایران برای خلع سلاح گروهای ضد ایرانی که در شمال عراق مستقر هستند، گفت: خلع سلاح این گروه‌ها در مقایسه با سازمان پ.ک.ک آسان‌تر است.

میدل ایست نیوز: هشام العلوی معاون وزیر خارجه عراق تاکید کرد که مذاکرات بین آنکارا و بغداد درباره حل مساله سازمان تروریستی پ.ک.ک ادامه دارد.

به گزارش «آناتولی»، العلوی گفت که پروژه جاده توسعه نه تنها به اقتصاد عراق بلکه به کشورهای منطقه از جمله ترکیه، قطر و امارات کمک می کند.

وی افزود که این پروژه تنها محدود به راه آهن و بزرگراه نیست بلکه شامل احداث شهرهای صنعتی در اطراف آن می شود.

معاون وزیر خارجه عراق پروژه جاده توسعه را که هدف آن ربط کشورهای منطقه با اروپا از طریق ترکیه است را پروژه غول پیکر خواند و افزود که پروژه این امکان را به شرکت ها و نهادهای ترکیه ای می دهد تا از پروژه هایی که از چندین فاز تشکیل شده است و از بندر عراقی فاو آغاز می شود، بهره ببرند.

العلوی بیان کرد که برای استفاده از مزایای کامل پروژه جاده توسعه به ویژه برای عراق و ترکیه، ما نه تنها برای ایجاد زیر ساخت بلکه برای ایجاد فرصت های مناسب در سطوح منطقه ای باید همکاری کنیم.

وی ضمن اشاره به اینکه عراق در راستای ثبات منطقه ای به همکاری با همسایه های خود توجه دارد گفت که این برای چشم انداز ما یک پیش زمینه است تا برای پایان دادن به درگیری ها و جنگ های منطقه همکاری کنیم چرا که بدون صلح نمی توانیم به تکامل اقتصادی دست یابیم.

معاون وزیر خارجه عراق همچنین به اظهارات باسم العوادی سخنگوی دولت درباره اعطای وضعیت پناهندگی تحت نظارت سازمان ملل به عناصر پ.ک.ک در عراق که از جانب شورای امنیت ملی عراق سازمان ممنوعه نامیده شده است، اشاره کرد.

العلوی گفت که عراق با دولت ایران برای خلع سلاح گروهای ضد ایرانی که در اقلیم کردستان در شمال عراق مستقر هستند همکاری می کند و خلع سلاح این گروه ها در مقایسه با سازمان پ.ک.ک آسان تر است.

وی تاکید کرد که حضور پ.ک.ک در عراق غیر قانونی است و باور داریم که این مساله به تنهایی قابل حل نیست.

معاون وزیر خارجه عراق بر ضرورت توسعه استراتژی مشترک عراق و ترکیه درباره مساله پ.ک.ک تاکید کرد و گفت ما نگرانی شما را درک می کنیم و نسبت به همکاری با مقامات ترکیه برای حل این مشکل تمایل داریم.

العلوی در ادامه سازمان پ.ک.ک را موضوعی پیچیده توصیف و تاکید کرد که عراق فعالیت های این سازمان را غیر قانونی و غیر قابل قبول می داند.

وی گفت که ما نمی‌خواهیم که ترکیه به تنهایی اقدام کند و اینکه دو دولت نگرانی یکدیگر را درک کنند و به جای اینکه به تنهایی اقدام کنند، با یکدیگر همکاری کنند مهم است.

معاون وزیر خارجه ترکیه در پایان اشاره کرد که در حال حاضر مذاکراتی میان دو طرف درباره حل موضوع پ.ک.ک در جریان است و این تنها برای امنیت ملی دو کشور مهم نیست بلکه برای پروژه هایی مثل جاده توسعه نیز مهم است.

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا