اقتصادی

کاهش 17 درصدی واردات گندم مصر

وزیر تامین اجتماعی مصر از کاهش 17 درصدی واردات گندم این کشور در سال 2024 خبر داد.

میدل ایست نیوز: بنا به گفته علی المصیلحی وزیر تامین اجتماعی مصر، دولت این کشور در هدف‌گذاری‌های خود، وارادت گندم را از 6 میلیون تن به 5 میلیون تن کاهش داده است که این رقم کاهشی 17 درصدی در سال را نشان می دهد.

به گزارش بلومبرگ، علی المصیلحی وزیر تامین اجتماعی مصر تاکید کرد هدف گذاری برای افزایش تولید 3.7 میلیون تن گندم در فصل جاری به جای 3.5 میلیون تن در سابق، یکی از دلایل کاهش واردات گندم در کشور است و دولت مصر از 15 آوریل تا 15 اوت گندم را به قیمت 2 هزار جنیه مصری برای 150 کیلوگرم از کشاورزان خریداری می کند.

دولت مصر مقادیر گندم وارداتی خود را در سال گذشته به 11 میلیون تن افزایش داد در حالیکه این میزان در سال 2022 حدود 9.6 میلیون تن بود که از این مقدار 5 میلیون تن متعلق به دولت و باقی متعلق به بخش خصوصی بوده است.

بر اساس یک سند رسمی، قاهره با بهره گیری از کاهش قیمت گندم در سطح جهان، در سه ماهه اول امسال و درپی افزایش مصرف و مسائل مربوط به تامین دلار، مقدار واردات گندم خود را به 22 درصد افزایش داد.

وزیر تامین اجتماعی مصر در ادامه تصریح کرد با توجه به افزایش عرضه داخلی و بالابردن قیمت خرید گندم توسط دولت، ما تاکنون 3.4 میلیون تن گندم محلی جمع‌ آوری کرده‌ و امیدواریم بتوانیم هدف گذاری های جدید را در این زمینه محقق سازیم.

این وزیر مصری در ادامه خاطر نشان کرد یکی از شرکت های هلدینگ فعال در عرصه ساخت سیلو وابسته به این وزاتخانه در تلاش است با همکاری دولت روسیه یک مرکز غلات در مصر در شرق منطقه التفریعه بنا کند تا بدین وسلیه مصر را با مشارکت روسیه به مرکزی برای صادرات غلات تبدیل کند.

گفتنی است مصر یکی از بزرگترین واردکنندگان گندم در جهان است و معمولاً سالانه تا حدود 12 میلیون تن گندم از خارج برای بخش های دولتی و خصوصی خریداری می کند.

منبع
بلومبرگ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا