سیاسی

اطلاعات مربوط به جنایات داعش در عراق در اختیار شورای امنیت قرار می‌گیرد

یکی از کمیته‌های وابسته به سازمان ملل انبوهی از اطلاعات مربوط به جنایات داعش را در اختیار نمایندگان شورای امنیت قرار می‌دهد.

میدل ایست نیوز: سال ها پس از متلاشی شدن سازمان تروریستی داعش، یک کمیته وابسته به سازمان ملل که مسئول تحقیق درباره جنایات داعش در عراق است، پس از دیدار با مقامات این کشور از جمله مسئولان قضایی و همچنین بازماندگان اقدامات تروریستی و سازمان های جامعه مدنی، حجم عظیمی از اطلاعات و داده ها را در اختیار شورای امنیت قرار می دهد.

به گزارش العربیه، سازمان ملل متحد در بیانیه ای اعلام کرد این کمیته که قرار است ماموریت ویژه آن در سپتامبر آینده به پایان برسد، حدود 28 ترابایت از 40 ترابایت داده ها و اطلاعات خود را به سفرا و نمایندگان کشورهای عضو در شورای امنیت تحویل داده است.

پیرو لوپز، رئیس کمیته تحقیق درباره اتهامات جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل کشی، در نشستی علنی به اعضای شورای امنیت اعلام کرد: شواهد جمع آوری شده و حفظ شده توسط اعضای این کمیته، شامل اظهار نظرهای شاهدان و داده ها و اطلاعات دستگاه های دیجیتال متعلق به اعضای داعش ، تحقیقات میدانی و فرمول ها و اطلاعات استخراج شده از روش های پیشرفته پزشکی قانونی است.

لوپز تصریح کرد، این کمیته دوشنبه آینده مقادیر دیگری از داده ها و اطلاعات را در اختیار شورای امنیت قرار خواهد داد که شامل اطلاعات دیجیتالی به دست آمده از مقامات اقلیم کردستان عراق است.

در این فهرست و برنامه آمده است که مقامات صالح عراقی دریافت کنندگان اصلی شواهد، سایر مواد و تجزیه و تحلیل های جمع آوری شده توسط این کمیته خواهند بود ضمن آنکه اکثر شواهد دیجیتال قبلاً منتقل شده بودند.

وی خاطرنشان کرد تیم سازمان ملل به فعالیت های توانمند سازی در زمینه حفاری گورهای دسته جمعی، شناسایی قربانیان، دیجیتالی کردن و بایگانی سوابق مربوط به داعش، و حفاظت و حمایت از شاهدان ، اولویت داده است.

این اقدامات و تحرکات در سال جاری که دهمین سالگرد اعلام خلافت ادعایی داعش است، صورت می گیرد چرا که تقاضا برای مجازات و پاسخگویی مسئولان ارتکاب جنایات بین المللی در عراق هنوز پابرجاست.

گفتنی است طی سال های گذشته، تیم سازمان ملل متحد با همکاری مقامات ذیصلاح عراقی، 67 گور دسته جمعی حفاری کرده ، 18 میلیون صفحه اسناد کاغذی مربوط به داعش را دیجیتالی کرده و اطلاعات کشف و ضبط شده تعداد زیادی از دستگاه های دیجیتال این سازمان تروریستی را استخراج کرده است.

منبع
العربیه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا