سیاسی

افزایش امید به گشایش در بحران رئیس پارلمان عراق

همزمان با شکاف و انشقاق در حزب تقدم به ریاست حلبوسی رئیس سابق مجلس نمایندگان عراق و شکل گیری یک ائتلاف جدید، امیدها و خوش‌بینی‌ها به پایان یافتن بحران انتخاب رئیس مجلس افزایش یافته است.

میدل ایست نیوز: پس از انشعاب در حزب «تقدم» به رهبری محمد الحلبوسی رئیس برکنار شده مجلس نمایندگان عراق، امیدها و خوش‌بینی‌ها به احتمال انتخاب رئیس جدید برای این مجلس بیشتر شده است.

به گزارش العربی الجدید، نیروهای سیاسی عراق پس از اینکه نتوانستند ظرف هفت ماه گذشته راه حلی برای انتخاب رئیس مجلس پیدا کنند، اکنون در خصوص احتمال حل شدن این مشکل و پرشدن خلأ ریاست پارلمان ابراز خوش‌بینی کردند.

این اظهار خوش‌بینی پس از آن عنوان می شود که حزب «تقدم»، به رهبری محمد الحلبوسی رئیس برکنار شده پارلمان، دچار انشقاق و انشعاب شده است و اعضای آن از تشکیل حزبی جدید خبر دادند که همین مساله می تواند باب حل موضوع ریاست پارلمان را بگشاید چرا که این حزب دیگر نماینده بزرگترین تشکل و نیروهای سنی عراق نیست.

در همین زمینه، روز گذشته 11 نماینده پارلمان عراق و یکی از اعضای شوراهای استانی عراق جدایی خود را از حزب تقدم اعلام کردند و از تشکیل یک جبهه سیاسی به نام ائتلاف« المبادره» خبر دادند.

اعضای این ائتلاف با انتشار بیانیه ای اعلام کردند، این اقدام را به علت وضعیت جمود حاکم بر حیات سیاسی و ناتوانی قوه مقننه در انتخاب رئیس جدید برای پارلمان انجام داده اند تا بتوانند با تشکیل این ائتلاف انجماد حاصل در عرصه سیاسی را بشکنند.

این منبع تصریح کرد: در صورتی که اعضای جدید منشعب شده از حزب تقدم در رقابت برای ریاست پارلمان عراق با بقیه نیروهای سیاسی عرب سنی یعنی «السیاده»، «حسم» و «عزم» همسو شوند، اکثریت پارلمانی به نفع این نیروها خواهد شد و محمود المشهدانی نامزد حزب تقدم به این شکل کنار گذاشته خواهد شد و همین مساله می تواند به معنای گشایش در بحران ریاست مجلس قلمداد شود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا