خبر اولسیاسی

روایت تازه همسر اول «ابوبکر البغدادی» از زندگی با سرکرده داعش

در یک مصاحبه نادر از داخل زندان، بیوه سرکرده داعش زندگی مشترک خود با «ابوبکر البغدادی» را روایت کرد.

میدل ایست نیوز: در یک مصاحبه نادر از داخل زندان، بیوه سرکرده داعش زندگی مشترک خود با «ابوبکر البغدادی» را روایت کرد.

به گزارش «بی بی سی» ام حذیفه همسر اول ابوبکر البغدادی است و زمانی با او ازدواج کرد که او حاکم داعش بود و کنترل بخش‌های بزرگی از سوریه و عراق را در دست داشت.

بیوه البغدادی اکنون در زندان عراق در بازداشت است و در آنجا به اتهام جرایم مرتبط با تروریسم تحت بازجویی قرار دارد.

در تابستان ۲۰۱۴، ‌ام حذیفه با همسرش در شهر رقه سوریه، که در آن زمان پایگاه داعش در سوریه بود، زندگی می‌کرد.

بغدادی به عنوان فرمانده یک گروه تروریستی افراطی، تحت تعقیب بود اغلب وقت خود را در مکان‌های دیگر می‌گذراند و در یک مورد یک نگهبان را به خانه ‌فرستاد تا دو پسر جوان خود را همراه خود ببرند.

ام حذیفه می‌گوید: «او به من گفت که آن‌ها به یک سفر می‌روند تا به پسران شناکردن یاد دهند».

یک تلویزیون در خانه بود و او مخفیانه آن را تماشا می‌کرد. ام حذیفه می‌گوید: «من زمانی که در خانه نبود آن را روشن می‌کردم» و توضیح می‌دهد که بغدادی فکر می‌کرد دستگاه کار نمی‌کند.

ام حذیفه می‌گوید از سال ۲۰۰۷ از جهان جدا شده و اجازه تماشای تلویزیون یا استفاده از فناوری‌های دیگر مانند تلفن همراه را نداشته است.

چند روز پس از اینکه نگهبان بچه‌ها را گرفت، او تلویزیون را روشن کرد و با یک «غافلگیری بزرگ» مواجه شد. شوهرش را دید که در مسجد بزرگ نوری در شهر موصل در شمال عراق خطبه می‌خواند و برای اولین بار خود را خلیفه مسلمانان اعلام کرد. این تنها چند هفته پس از آن بود که جنگجویان او کنترل منطقه را به دست گرفتند.

ام حذیفه می‌گوید از شنیدن اینکه پسرانش به جای یادگیری شنا در رودخانه فرات، در موصل با او هستند، شوکه شد.

او این صحنه را از داخل یک زندان شلوغ در بغداد، پایتخت عراق، توصیف می‌کند، جایی که بابت فعالیت‌های داعش و جنایات این گروه تحت بازجویی قرار دارد.

یک مکان ارام در کتابخانه پیدا کردیم و حدود دو ساعت صحبت کردیم. در طول مکالمه ما، ‌ام حذیفه خود را یک قربانی که سعی در فرار از دست شوهرش داشت، به تصویر می‌کشد و دخالت در هر یک از فعالیت‌های وحشیانه داعش را انکار می‌کند.

این در تضاد کامل با شیوه‌ای است که در پرونده‌های حقوقی زنان ایزدی که توسط اعضای داعش ربوده و مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، توصیف شده است. زنان ایزدی او را به همدستی در بردگی جنسی دختران و زنان ربوده شده متهم کردند.

در طول مصاحبه، همسر ابوبکر البغدادی حتی یک بار هم سرش را بلند نکرد. او یک نقاب سیاه پوشیده بود و تنها بخشی از صورتش را نشان می‌داد.

ام حذیفه در سال ۱۹۷۶ در یک خانواده محافظه کار عراقی متولد شد و در سال ۱۹۹۹ با ابراهیم عواد البدری، که بعدها با نام مستعار ابوبکر البغدادی شناخته شد، ازدواج کرد.

بغدادی تحصیل شریعت را در دانشگاه بغداد به پایان رسانده بود. بیوه او می‌گوید که البغدادی مذهبی بود، اما افراطی نبود.

در سال ۲۰۰۴، یک سال پس از حمله به عراق به رهبری امریکا، نیروهای امریکایی البغدادی را دستگیر کردند و او را به مدت نزدیک به یک سال در بازداشتگاهی در اردوگاه بوکا در جنوب به همراه چندین مرد دیگر که بعدها به اعضای برجسته داعش و دیگر گروه‌های جهادی تبدیل شدند، نگهداری کردند.

به گفته ام حذیفه البغدادی در سال‌های پس از آزادی تغییر کرد: «او حساس شده بود و زود عصبانی می‌شد».

دیگرانی که البغدادی را می‌شناسند می‌گویند که او قبل از دستگیری در کمپ بوکا با القاعده در ارتباط بوده است. اما برای‌ ام حذیفه، دستگیری او نقطه عطفی بود که پس از آن او به طور فزاینده‌ای رادیکال شد.

ام حذیفه می‌گوید: «مشکلات روانی‌اش شروع شد». وقتی از خود البغدادی علتش را جویا شده جواب داده که «چیزی بر سرش آمده که نمی‌توانید تصور کنید».

او معتقد است که البغدادی «در زمان بازداشت شکنجه جنسی شده است»، اگرچه هیچ وقت چنین چیزی را به صراحت از او نشنیده است.

بی بی‌سی این ادعا را برای اظهار نظر به پنتاگون ارسال کرده است اما در زمان نوشتن گزارش پاسخی دریافت نکرده است.

او می‌گوید که برایش این سؤال پیش آمده که آیا همسرش به گروه‌های افراط‌گرا پیوسته: «لباس‌هایش را وقتی به خانه می‌آمد و دوش می‌گرفت یا وقتی می‌خوابید می‌گشتم. حتی بدنش را نگاه کردم تا ببینم جای کبودی یا زخم دارد… گیج شده بودم.» اما چیزی پیدا نکرد.

می‌گوید: در آن زمان به او گفتم: «تو راهت را گم کرده‌ای. این حرف او را به شدت عصبانی کرد»

ام حذیفه توضیح می‌دهد که چگونه آن‌ها از خانه‌ای به خانه دیگر نقل مکان می‌کردند، هویت‌های جعلی داشتند و چگونه البغدادی با همسر دومش ازدواج کرد. ‌ام حذیفه می‌گوید که او درخواست طلاق داد، اما با شرط شوهرش مبنی بر ترک فرزندانشان موافقت نکرد، بنابراین با او ماند.

در حالی که عراق درگیر یک جنگ فرقه‌ای خونین می‌شد که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ به طول انجامید، دیگر ام حذیفه شک نداشت که همسرش در فعالیت‌های گروه‌های جهادی سنی دست دارد. در سال ۲۰۱۰ او سرکرده تشکیلاتی به نام «دولت اسلامی عراق» شد که در سال ۲۰۰۶ تشکیل شد و چتر جمعی برای سازمان‌های جهادی عراق بود.

ام حذیفه می‌گوید: «ما در ژانویه ۲۰۱۲ به مناطق روستایی ادلب در سوریه نقل مکان کردیم و در آنجا برای من روشن شد که او امیر گروه است».

همسر ابوبکر البغدادی می‌گوید که او در آن زمان شروع به پوشیدن یونیفرم‌های افغانی، بلندکردن  ریش و حمل اسلحه کرد.

با بدتر شدن وضعیت امنیتی در شمال غربی سوریه در طول جنگ داخلی این کشور، آن‌ها به سمت شرق شهر رقه، که بعداً به «پایتخت واقعی خلافت داعش» تبدیل شد، حرکت کردند و زمانی که شوهرش را در تلویزیون دید، خود در این شهر سکونت داشت.

وحشیگری گروه‌هایی که برای تشکیل داعش گرد هم آمدند به خوبی شناخته شده بود، اما در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ این جنایات گسترده‌تر شد.

یک تیم تحقیقاتی سازمان ملل گزارش داد که شواهدی پیدا کرده است که داعش مرتکب نسل‌کشی علیه اقلیت ایزدی عراق شده است و این گروه مرتکب جنایت علیه بشریت از جمله قتل، شکنجه، آدم ربایی و بردگی شده است.

داعش جنایات خود از جمله گردن زدن گروگان‌ها و سوزاندن یک خلبان اردنی را از طریق رسانه‌های اجتماعی پخش کرد.

یکی دیگر از حوادث بدنام زمانی بود که این گروه حدود ۱۷۰۰ کارآموز عراقی عمدتا شیعه را هنگام بازگشت از پایگاه نظامی اسپایکر در شمال بغداد به شهرهای خود قتل عام کرد. این اقدام البته با همکاری روشن چند افسر بلندپایه رژیم بعث انجام شد.

برخی از زنانی که با نیروهای داعش زندگی کردند می‌گویند که آن زمان متوجه نبودند که چه خبر است و درگیر چه وضعیتی شده‌اند. برای همین اصرار داشتم که‌ از ام حذیفه نظرش را درباره آنچه در آن زمان می‌گذشت بپرسم. او گفت که تا آن زمان قادر به نگاه کردن به تصاویر نبوده و جنایات را «شوک بزرگ و غیر انسانی« توصیف کرد و تأکید کرد که «ریختن ظالمانه خون انسان‌ها وحشتناک است و آن‌ها (شبه نظامیان داعش) مرزهای انسانی را زیر پا گذاشتند».

ام حذیفه می‌گوید که او با شوهرش دراین‌باره مشاجره کرده و به او گفته که دست‌های خود را با خون این بیگناهان آلوده کرده است و یادآور شده که به موجب شریعت اسلام، «کارهای دیگری هم می‌شد کرد مثل اینکه آنها را به توبه فرابخوانیم».

او توضیح می‌دهد که چگونه شوهرش از طریق لپ تاپ خود با رهبران داعش ارتباط برقرار می‌کرد.

او لپ تاپ را در کیفش قفل کرده بود: «من سعی کردم آن را باز کنم تا ببینم چه خبر است، اما سواد فنی چندانی نداشتم و هربار با رمز عبور مواجه می‌شدم».

دو دختر جوان در گروه بودند، سمر و زینا (نام‌ها واقعی نیستند). ‌ام حذیفه ادعا می‌کند که آن‌ها قبل از انتقال تنها چند روز در خانه او در رقه ماندند. اما این خانواده بعداً به موصل نقل مکان کردند و سمر دوباره پیدا شد و حدود دو ماه با آن‌ها ماند.

پدر سمر، حامد را پیدا کردم که وقتی لحظه ربوده شدنش را به یاد می‌آورد، چشمانش پر از اشک می‌شود.

او گفت که دو همسر داشته که به همراه ۲۶ فرزند، دو برادر و خانواده‌هایشان همگی از شهر خانصور در سنجار ربوده شدند و او خودش به کوه‌های نزدیک فرار کرد.

شش پسر او از جمله سمر هنوز مفقود هستند. برخی پس از پرداخت باج بازگشتند. دیگران پس از آزادسازی مناطقی که در آن نگه‌داری می‌شدند به خانه بازگشتند.

دختر دیگر، زینه، خواهرزاده اوست و اعتقاد بر این است که در شمال سوریه گیر افتاده است. خواهر زینه، سعاد، خودش ام حذیفه را ملاقات نکرده، اما هفت بار به بردگی گرفته شده، مورد تجاوز قرار گرفته و فروخته شده است.

حمید و سعاد یک شکایت مدنی علیه ‌ام حذیفه به اتهام همدستی در ربودن و بردگی دختران ایزدی تنظیم کردند. آن‌ها معتقد نیستند که او یک قربانی درمانده بوده است و خواستار مجازات اعدام برای او هستند.

سعاد بر اساس شهادت قربانیانی که به خانه بازگشته‌اند می‌گوید: «او مسئول همه چیز بود، او انتخاب کرد: این برای خدمت به او، این برای خدمت به شوهرش. خواهرم یکی از آن دخترها بود.»

او گفت: «او همسر ابوبکر البغدادی جنایتکار است و جنایتکاری مانند اوست».

وقتی صدای ضبط‌شده سعاد را برای ام حذیفه پخش کردیم جواب داد: «من انکار نمی‌کنم که شوهر من یک جنایتکار بوده»، اما  «خودم بابت آنچه بر سر اینها آمده بسیار متأسفم». ام حذیفه اتهامات علیه خود را رد می‌کند.

ام حذیفه می‌گوید که مدت کوتاهی پس از آن، در ژانویه ۲۰۱۵،  خیلی کوتاه با کایلا مولر، امدادرسان ربوده شده امریکایی که به مدت ۱۸ ماه گروگان گرفته شده بود و در بازداشت درگذشت، دیدار کرده است.

ام حذیفه به یک مخفیگاه امن در رقه منتقل شد و صدایی از طبقه بالا شنید، «رفتم ببینم صدای چیست. توی اتاق خواب کایلا را دیدم. به نظر می‌رسید خوشحال است… او به من گفت که همسر شیخ است … متوجه شدم که منظورش شوهرم است».

او می‌گوید کایلا از البغدادی «با مهربانی» صحبت کرد و او را در زمانی که برای نجات دختر بیمارش، نسیبه، که بعداً درگذشت، تلاش می‌کرد، عصبانی کرد.

این روایت با شهادت افرادی که همراه با کایلا بازداشت شده‌اند بسیار متفاوت است. پس از مرگ کایلا، مادرش مارشا گفت که گزارش‌های هم‌زندانیانش نشان می‌دهد که او با آن مرد ازدواج نکرد، اما بغدادی او را به زور گرفت، به او تجاوز کرد و او هربار از اتاق او با گریه خارج می‌شد.

شرایط مرگ کایلا هنوز ناشناخته است. در آن زمان، داعش ادعا کرد که او در یک حمله هوایی اردن کشته شده است، اما ایالات متحده همیشه این موضوع را انکار کرد و یک منبع امنیتی عراقی اکنون به ما گفته است که او توسط داعش کشته شده است.

در سال ۲۰۱۹، نیروهای امریکایی به جایی که البغدادی با برخی از اعضای خانواده‌اش در شمال غربی سوریه پنهان شده بود، حمله کردند. بغدادی هنگام گیر افتادن در یک تونل، جلیقه انفجاری را منفجر کرد و خود و دو فرزندش را کشت، در حالی که دو نفر از چهار همسرش در یک تیراندازی کشته شدند.

با وجود این، ‌ام حذیفه انجا نبود، او در ترکیه با یک نام مستعار زندگی می‌کرد که در سال ۲۰۱۸ دستگیر شد. او در فوریه همان سال به عراق بازگردانده شد و از آن زمان در زندان به سرمی‌برد ، در حالی که مقامات در حال تحقیق در مورد نقش او در فعالیت‌های داعش هستند.

دختر بزرگش، اومیمه ، با او در زندان است. فاطمه که حدود ۱۲ سال دارد، در بازداشتگاه جوانان به سر می‌برد. یکی از پسران او در حمله هوایی روسیه در سوریه در نزدیکی حمص کشته شد و پسر دیگری به همراه پدرش در تونل کشته شد. کوچک‌ترین پسر در یک یتیم‌خانه نگه‌داری می‌شود.

وقتی صحبت ما تمام شد، ‌ام حذیفه سرش را بلند کرد و نگاهی سریع به صورت کاملش انداختم، اما حالات چهره‌اش چیزی را نشان نمی‌داد. همانطور که افسر اطلاعاتی او را بیرون می‌برد، او اطلاعات بیشتری در مورد کوچک‌ترین فرزندش می‌خواست.

منبع
بی بی سی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا