خبر اولسیاسی

ایران: به دنبال تشدید تنش در منطقه نیستیم/نیاز به تبادل پیام با امریکا نیست

سخنگوی وزارت خارجه ایران با تاکید بر اینکه تهران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست، خاطرنشان کرد: معتقدیم که جامعه بین‌المللی باید در مسیر بازگرداندن ثبات به منطقه عمل و از تنبیه متجاوز به دست ایران حمایت کنند.

میدل ایست نیوز: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران، به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

به گزارش فارس، کنعانی در ابتدا شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که در ترور رژیم غاصب صهیونیستی به شهادت رسید را تبریک و تسلیت گفت و تصریح کرد: این اقدام رذیلانه خللی در عزم و اراده آهنین ملت بزرگ فلسطین در تداوم مبارزه و جهاد برای آزادی فلسطین و قدس شریف ایجاد نخواهد کرد.

وی گفت: ما یک بار دیگر این اقدام جنایت آمیز رژیم غاصب صهیونیستی در ترور این رهبر برجسته فلسطینی را قویا محکوم می‌کنیم و به ملت مظلوم فلسطین تبریک و تسلیت عرض می‌کنیم و با خانواده این شهید که ده‌ها شهید را در 10 ماه گذشته در مبارزه با اشغالگری تقدیم آزادی فلسطین کردند ابراز همدردی می‌کنیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: اقدام این رژیم در ترور ناجوانمردانه رهبر عالی سیاسی ملت فلسطین اسماعیل هنیه در حالی که مهمان رسمی ایران برای شرکت در مراسم رسمی تحلیف رئیس جمهور منتخب ملت ایران بود، نقض فاحش حقوق بین‌الملل، منشور ملل و قوانین بین‌المللی و عرف سیاسی مورد احترام جامعه بین‌المللی بود.

کنعانی ادامه داد: ترور در ذات و ماهیت رژیم غاصب صهیونیستی است و ماهیت این رژیم از اساس، بر ترور و تروریسم بنا نهاد شده و بقای این رژیم هم بر ادامه اقدامات تروریستی و تداوم تروریسم سازمان یافته و دولتی است.

وی گفت: جهان باید این جنایت بی‌سابقه را محکوم کند و نشان دهد با این جنایت در عمل و نگاه فاصله عمیقی دارد و از تنبیه متجاوز به صورت جدی و قاطع حمایت و از هر رویکردی که معنای تشویق متجاوز را می‌دهد به شدت پرهیز کند.

اقدامات حقوقی و سیاسی ایران در پی ترور اسماعیل هنیه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران بیان کرد: حق خود را برای دفاع از امنیت ملی و حاکمیت و تمامیت سرزمینی خود قاطع و بلامنازع و بلاتشکیک می‌دانیم. کسی حق ندارد در حق قانونی ایران در تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی علیه رژیمی غاصب، متجاوز و ماجراجو تردید کند. ما به عنوان ایران تا این لحظه اقدامات حقوقی و سیاسی لازم را به عمل آوردیم.

کنعانی ادامه داد: ما درخواست نشست فوری شورای امنیت را مطرح کردیم که برگزار شد و همچنین درخواست نشست فوری سازمان همکاری اسلامی را مطرح کرده و قرار است این نشست در روز چهارشنبه در جده با مشارکت جدی سازمان همکاری اسلامی در سطح وزرای خارجه برگزار شود.

وی در ادامه به مکاتبات حقوقی و سیاسی ایران از جمله مکاتبه با رئیس شورای امنیت،‌ دبیرکل سازمان ملل و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی اشاره کرد.

کسی نباید در اراده و عزم جدی ایران برای تنبیه متجاوز تردید کند

سخنگوی وزارت خارجه ایران بیان کرد: ایران مبتنی بر حق ذاتی خود براساس اصول حقوق بین‌الملل در تنبیه متجاوز اقدام جدی و بازدارنده خود را با قدرت، قاطعیت و صلابت انجام خواهد داد. کسی نباید در اراده و عزم جدی ایران برای تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی در مقابل رفتارهای جنایت آمیز و ماجراجویانه رژیم غاصب صهیونیستی تردیدی به خود راه بدهد. اگر مجامع بین‌المللی قادر نیستند و یا تحت نفوذ برخی طرف‌ها مایل نیستند در مقابل رفتارهای جنایت آمیز و ناقض رژیم صهیونیستی بایستند ایران نمی‌تواند نسبت به امنیت ملی و امنیت دوستان و هم پیمانان خود و دفاع از امنیت منطقه بی تفاوت باشد.

کنعانی تصریح کرد: ایران در چارچوب منشور و حقوق بین‌الملل عمل می‌کند و از امنیت ملی خود با هدف تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی به طور قاطع دفاع می‌کند. ایران تا این لحظه اقدامات حقوقی و سیاسی لازم را انجام داده و توقعات و انتظارات خود را از شورای امنیت و مسئولان مجامع بین‌المللی درخواست کرده و در عین حال نسبت به تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی و دفاع از امنیت و حیثیت خود با قاطعیت و صلابت عمل و در مقابل رفتارهای ماجراجویانه رژیم صهیونیستی بازدارندگی لازم را ایجاد خواهد کرد.

وی ضمن اعلام آنکه ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست و در راستای تقویت ثبات در منطقه تلاش خواهد کرد، خاطرنشان کرد: ایران معتقد است که جامعه بین‌المللی باید در مسیر بازگرداندن ثبات به منطقه عمل و از تنبیه متجاوز به دست ایران حمایت کنند.

سفر وزیر خارجه اردن به تهران در راستای استمرار رایزنی‌ها با کشورهای منطقه بود

سخنگوی وزارت خارجه ایران، سفر ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن به تهران را در استمرار رایزنی‌ها با کشورهای دوست در منطقه بیان کرد و افزود: در 10 ماه گذشته شاهد دیدارهای حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه فقید ایران با همتای اردنی بودیم. قبل از آن هم شاهد دیدار امیرعبداللهیان با پادشاه اردن بودیم و این سفر در تداوم رایزنی‌های دیپلماتیک ایران و گفت‌وگوهای ایران با کشورهای دوست و منطقه در راستای آخرین تحولات روابط دوجانبه و مشورت درباره وضعیت پیچیده و بغرنج انسانی در سرزمین‌های فلسطینی صورت گرفته است.

کنعانی بیان کرد: در این دیدارها در سطوح عالی مواضع و دیدگاه‌های طرفین تبادل می‌شود و این مشورت‌ها ادامه خواهد یافت.

امریکا به وظایف خود عمل کند

وی در پاسخ به سؤالی درباره ارسال پیام به امریکا با بیان اینکه نیازی به ارسال پیام نیست، اظهار داشت: مسئولیت دولت امریکا مشخص است در 10 ماه گذشته واشنگتن شریک جنایات این رژیم علیه مردم فلسطین بوده است. آنچه تکلیف دولت امریکاست اعمال فشار بر این رژیم برای توقف ماشین کشتار جمعی این رژیم و عدم ارسال جنگ افرازهای کشتار جمعی است. ایران مسئول تشدید تنش در منطقه نیست آن طرفی که مسئول تنش و ناامنی در منطقه است رژیم صهیونیستی با حمایت بی قید و شرط دولت امریکاست. دولت امریکا مسئولیت روشنی دارد و باید به وظایف خود مبتنی بر حقوق بین‌الملل عمل و از حمایت از این رژیم دست بردارد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران خاطرنشان کرد: این رژیم بدون هماهنگی با دولت امریکا دست به اقدامات ماجراجویانه نمی‌زند بهتر است دولت امریکا به مسئولیت خود عمل و نسبت به توقف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی اقدامات مسئولانه خود را انجام دهد.

کنعانی در پاسخ به سؤالی گفت: همه شواهد و قرائن نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی پشت این اقدام زبونانه قرار داد و هیچ طرفی غیر از این رژیم از ترور یک رهبر برجسته فلسطینی نفع نمی‌برد. اظهارات این مقامات دال بر این است این رژیم در این ترور نقش دارد و این رژیم مسئول اول و آخر این جنایت فراسرزمینی است و این رژیم باید پاسخگوی جنایات خود باشد و ایران در تنبیه متجاوز تردیدی به خود راه نخواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت: ایجاد بازدارندگی در مقابل رژیم جنایتکار صهیونیستی تامین کننده منافع همه کشورهای منطقه ما کشورهای عربی و اسلامی است. تجربه قریب به 80 سال گذشته نشان داده این رژیم نه تنها تهدید و خطر حقیقی برای کلیت و ملت فلسطین بلکه خطر حقیقی و بالفعل و خطر دائمی و مستمر برای ثبات و امنیت و استقرار و حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورهای منطقه، عربی و اسلامی است.

کنعانی اظهار داشت: رژیم صهیونیستی تهدید مشترک برای امنیت جمعی است و مقابله با این رژیم سرکش و تهدید کننده امنیت و ثبات برای منطقه اولویت دسته جمعی برای کشورهای منطقه است.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای روزنامه الجریده کویت و حضور هیأتی امریکایی در تهران اظهار داشت: برخی از خبرهایی از این دست حتی ارزش تکذیب هم ندارد. هر گونه اطلاع رسانی را شورای امنیت کشور انجام دهد و این موضوع ارزش تکذیب ندارد و خبر بی پایه و اساسی است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره تماس‌های تلفنی علی باقری سرپرست وزارت خارجه ایران و اینکه آیا اخطار و اتمام حجتی به برخی کشورهایی که در عملیات وعده صادق با رژیم صهیونیستی همکاری داشتند، داده شد؟ گفت: وظیفه دستگاه دیپلماسی پیگیری سیاست‌های اصولی نظام در حوزه خارج از کشور است. در چارچوب تصمیم عالی نظام تحرکات سیاسی و حقوقی و بین‌المللی خود را با جدیت انجام می‌دهیم و در تنبیه متجاوز کسی نباید نسبت به حق و اراده ایران برای ایجاد بازدارندگی در قبال این رژیم تردید کند.

تکذیب هشدار ایران به رژیم صهیونیستی از طریق مصر

کنعانی درباره ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه ایران از طریق مصر هشداری برای رژیم صهیونیستی ارسال کرده، تصریح کرد: نیازی به ارسال پیام به هیچ کسی برای رژیم غاصبی که هویت نامشروع آن را به رسمیت نمی‌شناسیم، نداریم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره نگرانی‌ها و ترس مقامات صهیونیستی از پاسخ ایران بیان کرد: رژیمی که مرتکب جنایت و نقض مقررات بین‌الملی شده و احمقانه به ساحت و تمامیت ارضی یک کشور تعرض کرده، باید منتظر این اقدام متجاوزانه خود باشد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی گفت: نشست به درخواست ایران برای برگزاری جلسه فوق العاده به منظور بررسی و اتخاذ واکنش متناسب به اقدام جنایت آمیز و ماجراجویانه و ناقض قوانین رژیم صهیونیستی در ترور شهید هنیه برگزار می‌شود. در حاشیه نشست‌هایی این چنینی، گفت‌وگوهای دوجانبه با مقامات عالی شرکت کننده برگزار خواهد شد.

منبع
فارس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا