
میدل ایست نیوز: کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نگران توافقی میان ایران و امریکا هستند که نفوذ راهبردی تهران بر شریان انرژی جهان را بهرسمیت شناسد و امنیت متحدان منطقهای امریکا را به حاشیه براند.
به گزارش رویترز، هشدار اخیر دیمیتری مدودف، رئیسجمهور سابق روسیه و از مقامات ارشد شورای عالی امنیت ملی این کشور مبنی بر اینکه «ایران سلاح هستهای خود را پیشتر آزمایش کرده و نام آن تنگه هرمز است»، بازتابدهنده نگرانی ها و دغدغهای جدی در میان کشورهای حاشیه خلیج است به گونه ای که این کشورها بیم آن دارند که در مذاکرات جاری، دستیابی به یک آتشبس حداقلی برای باز نگه داشتن این آبراه راهبردی، به سقف دستاوردهای دیپلماتیک واشنگتن تبدیل شود.
این منبع نوشت: تحلیلگران پیشبینی میکنند در دور جدید گفتوگوها در پاکستان، دیگر بحثی از توان موشکی یا نفوذ منطقهای ایران در میان نباشد و در عوض، تمرکز اصلی بر «حدود غنیسازی اورانیوم» و «مدیریت اشراف و نظارت ایران بر تنگه هرمز» معطوف خواهد بود.
در همین حال مقامات کشورهای شورای همکاری هشدار داده اند اولویت دادن به ثبات اقتصاد جهانی از سوی امریکا، ممکن است به تثبیت تسلط ایران بر منابع انرژی خاورمیانه منجر شود. آنها معتقدند واشنگتن بهجای تلاش برای برچیدن نفوذ ایران، به دنبال مدیریت آن است، در حالی که کشورهای منطقه که بیشترین آسیب را از تنشها میبینند، از چرخه تصمیمگیری حذف شدهاند.
یک منبع آگاه در کشورهای شورای همکاری به رویترز گفت: در نهایت، تنگه هرمز به خط قرمز اصلی تبدیل شده است در حالی که این موضوع در گذشته تا این حد محوریت نداشت، اما اکنون قواعد بازی کاملاً تغییر کرده است.
از سوی دیگر، یک مقام ارشد امنیتی ایران نیز تاکید کرد: تهران سالها برای سناریوی انسداد تنگه هرمز برنامهریزی دقیق کرده است.
وی این آبراه را یک گنج بدون قیمت توصیف کرد که به دلیل پیوند ناگسستنی با جغرافیای ایران، هیچ قدرتی در جهان قادر به سلب آن از تهران نخواهد بود.
این گزارش حاکی از آن است که دیپلماسی کنونی میان واشنگتن و تهران، بیش از آنکه به دنبال حل ریشهای اختلافات باشد، بر پذیرش ضمنی نفوذ ایران بر مسیر عبور یکپنجم نفت جهان متمرکز شده است؛ موضوعی که زنگ خطر را برای پایتختهای عربی به صدا درآورده است.



