رایزنی مصر و امارات برای کاهش تنشهای منطقهای و تضمین امنیت دریانوردی
وزیران امور خارجه مصر و امارات در یک تماس تلفنی، با بررسی آخرین تحولات منطقه به ویژه تفاهمنامه اخیر میان امریکا و ایران، بر لزوم تقویت امنیت دریانوردی در آبراههای منطقهای بر اساس قوانین بینالمللی تأکید کردند.

میدل ایست نیوز: بدر عبدالعاطی وزیر خارجه مصر وشیخ عبدالله بن زاید آل نهیان معاون نخست وزیر و وزیر خارجه امارات، در مکالمهای تلفنی، بر ضرورت فشردهسازی تلاشهای مشترک با هدف کاهش تنشهای منطقهای و تضمین امنیت و سلامت دریانوردی بر اساس قوانین بینالمللی تأکید کردند.
به گزارش روسیا الیوم، عبدالعاطی و آل نهیان، در این تماس، آخرین تحولات منطقه و مناسبات دوجانبه را بررسی و بر اهمیت تداوم هماهنگیهای مشترک برای حمایت از امنیت و ثبات منطقه تاکید کردند.
بر اساس بیانیه صادر شده از سوی وزارت امور خارجه مصر، دو طرف تأکید کردند: روابط میان قاهره و ابوظبی در پرتو رهنمودهای عبدالفتاح السیسی، رئیسجمهور مصر و شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس دولت امارات، در بخشهای مختلف رو به گسترش بوده و این امر نشان از ماهیت ویژه این شراکت و تدام تقویت همکاریها در راستای منافع مشترک دو کشور و دو ملت است.
وزیران امور خارجه دو کشور در ادامه به ارزیابی تحولات منطقه و در صدر آنها موضوعات مرتبط با تفاهمنامه امضاشده میان امریکا و ایران پرداختند.
در این راستا، بدر عبدالعاطی تأکید کرد: باید بر پایه این مسیر حرکت کرد تا به کاهش تنشها و تحکیم امنیت و استقرار در منطقه کمک شود ضمن آنکه ما معتقدیم توجه به دغدغههای امنیتی کشورهای حاشیه خلیج در این مسیر یک ضرورت است.
دو طرف در این گفتوگو همچنین به پرونده آزادی کشتیرانی پرداختند و بر لزوم تضمین امنیت دریانوردی و آزادی تردد در آبراههای منطقهای و نیز پایبندی به مقررات حقوق بینالملل و مفاد کنوانسیون حقوق دریاهای سازمان ملل متحد برای حفظ ثبات منطقه تأکید کردند.
در پایان این تماس، دو طرف توافق کردند: به هماهنگیهای دوجانبه میان مصر و امارات و همچنین رایزنیهای مصر با کشورهای حوزه خلیج ادامه دهند تا مواضع مشترکی در قبال مسائل مختلف منطقهای اتخاذ شود.


