اقتصادیسرخط خبرها

وزارت برق عراق: به شرط تأمین گاز، وضعیت برق در تابستان بهتر خواهد بود

وزارت برق عراق وعده داد که تابستان امسال نسبت به سال‌های گذشته وضعیت بهتری به لحاظ تأمین برق داشته باشد.

میدل ایست نیوز: وزارت برق عراق وعده داد که تابستان امسال نسبت به سال‌های گذشته وضعیت بهتری به لحاظ تأمین برق داشته باشد.

احمد العبادی سخنگوی وزارت برق عراق به نشریه رسمی «الصباح» گفت که توان تولید نیروگاه‌های برقی سراسر عراق هم‌اکنون حدود 15 هزار مگاوات است که قرار است تا اول ماه ژوئن آینده به 22 هزار مگاوات برسد که افزایش قابل توجهی در مقایسه با حجم تولید در سال‌های گذشته است.

او گفت که با توجه عواملی مانند قاچاق برق از شبکه‌ها و پایبندی استان‌ها به سهم برق خودشان و تأمین گاز لازم برای فعالیت نیروگاه‌ها و نیز با توجه به برخی اتفاقات پیش‌بینی نشده نمی‌توان زمان مشخصی برای ساعت‌‌های تأمین برق تعیین کرد.

العبادی افزود که برنامه وزارتخانه رسیدن به تولید 22 هزار مگاوات برق تا ماه ژوئن است و این حجم تولید یعنی که وضعیت برق بهتری در مقایسه با سال گذشته خواهیم داشت که البته این مشروط به تأمین گاز لازم است.

وی افزود که در صورت تأمین گاز، عراق می‌تواند تولید برق خود را در فصل تابستان به 28 هزار مگاوات هم برساند.

او گفت که تا 10 روز آینده فاز اول نیروگاه حرارتی صلاح‌الدین با توان تولید 630 مگاوات برق رسما افتتاح می‌شود و 3 ماه بعد از آن فاز دوم این نیروگاه با 630 مگاوات دیگر افتتاح می‌شود.

العبادی همچنین از امضای توافق‌نامه اصولی با شرکت توتال برای نصب نیروگاه خورشیدی با توان هزار مگاوات خبر داد.

هفته گذشته «ماجد مهدی حنتوش»، وزیر برق عراق در سفر به تهران از دستیابی به توافقات خوبی با ایران برای صادرات برق و گاز به عراق خبر داد.

حنتوش پس از دیدار با «رضا اردکانیان»، همتای ایرانی خود در تهران گفت: همکاری بسیار خوبی میان تهران و بغداد در جریان است و ایران طی سال‌های گذشته کمک‌های بسیاری در انتقال سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های تولید برق به عراق کرده است.

وی گفت: در مذاکرات با طرف ایرانی درباره سازوکارهای پرداخت بدهی عراق به ایران و راهکارهای مربوط به انتقال انرژی بحث و بر همکاری مستمر میان دو کشور تاکید شد.

وزیر برق عراق ادامه داد: امسال توانستیم 22 مگاوات از برق عراق را پوشش دهیم، این در حالی است که در پیک مصرف برق، این رقم به 28 مگاوات افزایش پیدا می کند.

حنتوش گفت: اگر میزان مصرف برق هر فرد در ایران و عراق را مقایسه کنیم، می‌بینیم که شهروند عراقی شش برابر شهروند ایرانی برق مصرف می کند و این به دلیل دمای بالا هوا در عراق است.

وی اظهار داشت: شاید امضای یادداشت‌های جدید ضروری نباشد چرا که یادداشت‌ها الزام‌آور نیست اما توافقات الزام آور است و این توافقات میان شرکت‌های ایرانی و عراقی در حال اجراست.

پیشتر وزارت برق عراق اعلام کرده بود که ایران در حال حاضر روزانه 20 میلیون فوت مکعب گاز به عراق صادر می‌کند در حالی که عراق برای راه‌اندازی نیروگاه‌های برق خود در فصل تابستان به 70 میلیون فوت مکعب گاز نیاز دارد.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا