خبر اولسیاسی

بیانیه دفتر نخست وزیری عراق درباره جزئیات دیدار الکاظمی و بایدن

نخست وزیر عراق و رئیس جمهوری امریکا بر سر خروج نیروهای رزمی امریکا تا تاریخ 31 دسامبر 2021 به توافق رسیدند.

میدل ایست نیوز: دفتر نخست وزیری عراق در پی دیدار «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق و «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا در واشنگتن، بیانیه ای صادر کرد.

در بیانیه مذکور آمده است که دو طرف در کاخ سفید به بررسی جوانب مختلف تقویت روابط بین دو کشور در همه زمینه های امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و بهداشتی پرداختند.

نخست وزیر عراق و رئیس جمهور امریکا همچنین بر انتقال روابط امنیتی بین دو طرف به مرحله مستشاری و حمایت از توانمندسازی نظامی عراق و پشتیبانی فنی از نیروهای مسلح عراق و عدم حضور نیروهای رزمی این کشور در عراق تا 31 دسامبر سال جاری تاکید کردند.

بایدن در این دیدار از نقش فزاینده الکاظمی و دولت عراق در پیشبرد این کشور به سوی ثبات و مشارکت فعال در پایه ریزی صلح و آرامش در منطقه خاورمیانه تمجید کرد.

دو طرف همچنین بر حمایت دولت امریکا از روند برگزاری انتخابات پارلمانی عراق که قرار است دهم اکتبر برگزار شود، تاکید کردند.

از طرفی دیگر نخست وزیر عراق تاکید کرد که به ایجاد روابط مستحکم و شراکت قوی با امریکا بر اساس احترام به حاکمیت عراق و در چارچوب توافق استراتژیک بین دو کشور و حفظ منافع عراق امید دارد.

وی از حمایت امریکا و تلاش هایش برای برگزاری انتخابات پارلمانی عراق که موعد مقررش قدردانی کرد.

گسترش چشم اندازهای سرمایه گذاری در برابر شرکت های امریکایی در عراق و گام هایی که دولت عراق برای ایجاد محیط جذاب برای سرمایه گذاری در عراق برداشته است که موجب تقویت ثبات اقتصادی کشور و ایجاد فرصت های شغلی بیشتر می شود، از دیگر محورهای گفت وگوی نخست وزیر عراق و رئیس جمهوری امریکا بود.

دو طرف در پایان نیز درباره تلاش های دوجانبه و همکاری مشترک در زمینه مبارزه با کرونا و آمادگی امریکا برای تامین بیشتر واکسن کرونا در جهت کمک به دولت عراق برای پیشگیری و فراهم کردن حفاظت بهداشتی ملت خود رایزنی کردند.

در بیانیه پایانی مشترک عراق و امریکا در پایان دور چهارم گفت‌وگوی راهبردی دو کشور که به ریاست وزرای خارجه عراق و امریکا برگزار شد، هم تأکید شده که روابط امنیتی بغداد و واشنگتن کاملاً به عرصه مستشاری و آموزش و همکاری امنیتی و تبادل اطلاعات منتقل می‌شود و تا 31 دسامبر 2021 هیچ گونه حضور نیروهای رزمی امریکا در عراق وجود نخواهد داشت.

این بیانیه که شب گذشته منتشر شد افزوده که پایگاه‌های نظامی میزبان نیروهای امریکایی و ائتلاف بین‌المللی پایگاه‌های عراقی است که براساس قوانین عراق اداره می‌شود و این پایگاه‌ها امریکایی یا متعلق به ائتلاف بین‌المللی نیست و حضور همه نیروهای خارجی فقط برای حمایت از دولت عراق در جنگ با داعش است.

در این بیانیه تأکید شده که امریکا به حمایت خود از نیروهای امنیتی عراق برای تقویت توانایی آنها در رویارویی با تهدیدها ادامه می‌دهد.

منبع
نخست وزیری عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا