اقتصادی

ترکیه بالاترین رشد نرخ تورم در 20 سال گذشته را ثبت کرد

ترکیه در ماه دسامبر با ثبت تورم سالیانه 36.08 درصدی شاهد بالاترین نرخ تورم در طول 20 سال گذشته در این کشور بود.

میدل ایست نیوز: نرخ تورم سالیانه ترکیه در ماه دسامبر به دلیل سقوط ارزش لیر در برابر دلار امریکا به عدد 36.08 درصد رسید که بالاترین افزایش نرخ تورم در طول 20 سال گذشته در این کشور به حساب می‌آید.

به گزارش فرانس پرس، سقوط ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا به میزان 45 درصد در سال گذشته، باعث افزایش قیمت کالاهای مصرفی در ترکیه به میزان هفت برابر بیش از هدفگذاری دولت شده است.

پیشتر نیز ثبت نرخ تورم 21.31 درصدی در ماه نوامبر باعث بحران سیاسی در ترکیه در فاصله یک سال و نیم مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شده بود.

گروه‌های مخالف نیز در ماه‌های اخیر سازمان ملی آمار ترکیه را به دست‌کاری عمدی و گسترده اطلاعات مرتبط با تورم، متهم کرده‌اند.

از سویی سقوط ارزش لیر که به روندی ادامه‌دار در هفته‌های گذشته تبدیل شده بود در نیمه ماه دسامبر و در پی تصمیمات ویژه «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه به طور موقت متوقف و شاهد روندی رو به رشد شد اما از ابتدای هفته جاری بار دیگر لیر ارزش خود را در برابر دلار امریکا از دست داد.

گزارش‌ها از ترکیه همچنین نشان می‌دهد که استانبول، بزرگ‌ترین شهر ترکیه، بالاترین رقم تورم در یک دهه گذشته را تجربه کرده است.

سقوط بی‌سابقه ارزش لیر با توجه به واردات گسترده مواد اولیه و انرژی به ترکیه، فشارهای سنگینی را بر شهروندان ترکیه‌ای متحمل کرده است.

 

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا