اقتصادیسرخط خبرها

افزایش قیمت سوخت در ترکیه و رکوردشکنی تورم ماهانه در استانبول

گزارش‌ها از ترکیه نشان می‌دهد که استانبول، بزرگ‌ترین شهر ترکیه، بالاترین رقم تورم در یک دهه گذشته را تجربه کرده است.

میدل ایست نیوز: گزارش‌ها از ترکیه نشان می‌دهد که استانبول، بزرگ‌ترین شهر ترکیه، بالاترین رقم تورم در یک دهه گذشته را تجربه کرده است.

به گزارش «الجزیره» این در حالی است که دولت «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه، با آغاز سال جدید میلادی قیمت برق و سوخت در کشور را بالا برده است.

همچنین قیمت بنزین خودرو و بیمه خودرو و عوارض تردد در برخی مسیرهای شهری نیز افزایش یافته که به معنای ادامه روند افزایشی تورم در ماه‌های آینده خواهد بود.

سازمان تنظیم بازار سوخت ترکیه تأکید کرد که قیمت برق در این کشور از امروز (اول ژانویه 2022) تا 125 درصد برای مشترکان پرمصرف و 50 درصد برای مشترکان با مصرف معمولی افزایش خواهد یافت.

همزمان قیمت گاز طبیعی برای مصرف‌کنندگان خانگی 25 درصد و برای مصرف‌کنندگان صنعتی 50 درصد افزایش یافته است.

اتاق بازرگانی استانبول نیز در این باره تأکید کرد که قیمت کالای خرده‌فروشی در ماه دسامبر در مقایسه با ماه گذشته 9.65 درصد و در مقایسه با سال گذشته 34.18 درصد افزایش داشته است.

همچنین قیمت لوازم خانگی در استانبول که یک پنجم جمعیت ترکیه در آن به سر می‌برند 20 درصد و قیمت مواد غذایی 15 درصد افزایش داشته است.

قیمت کالاهای عمده نیز در مقایسه با ماه گذشته 11.96 درصد و در مقایسه با سال گذشته 47.1 درصد افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس برآوردها، این افزایش قیمت بدان معناست که تورم سالانه ترکیه که در ماه نوامبر به 21 درصد رسیده بود در پایان دسامبر از 30 درصد عبور کند.

این همه در حالی است که ترکیه در ماه های اخیر شاهد سقوط بی سابقه قیمت لیر به علت سیاست های دولت در کاهش سود سپرده بانکی بوده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا