سیاسی

وزیر فرهنگ عراق از استان قم دیدن کرد

حسن ناظم ضمن سفر به استان قم، با استاندار آن دیدار و درباره مسائل فرهنگی مشترک بین دو کشور رایزنی کرد.

میدل ایست نیوز: حسن ناظم، وزیر فرهنگ عراق که شب گذشته طی سفری رسمی وارد ایران شد، امروز به استان قم در جنوب تهران رفت و با استاندار آن دیدار و گفت وگو کرد.

محمد تقی شاهچراغی، استاندار قم با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی موجود در کشور عراق گفت: دانشجویان و زائران زیادی از عراق به ایران و به ویژه شهر قم سفر می‌کنند، تبادل نظر و اندیشه بین آنها و اندیشمندان ایرانی می‌تواند زمینه نزدیکی بیش از پیش دو ملت ایران و عراق را فراهم کند.

به گزارش ایرنا، استاندار قم در دیدار با حسن ناظم، طی سخنانی اشتراک‌های فرهنگی و مذهبی دو ملت ایران و عراق را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: ایران و عراق امروز به لحاظ سیاسی هماهنگی و اتحاد بسیار خوبی با یکدیگر دارند، و حضور دولتمردان عراقی در ایران و شهر قم به عنوان مرکز فقاهت و تشیع، گویای این واقعیت است و ارتباط‌های فرهنگی میان این دو کشور را تحکیم می‌کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه سالانه زائران قابل توجهی از عراق برای زیارت مرقد مطهر حضرت معصومه (س) به قم سفر می‌کنند خاطرنشان کرد: دانشجویانی نیز در این استان به تحصیل مشغول هستند، که تبادل نظر و اندیشه آنها با دانشجویان و نخبگان ایرانی به گسترش ارتباطات فرهنگی کمک بسیاری می‌کند.

شاهچراغی در ادامه با اشاره به موضوع داعش آن را مساله مشترک ایران و عراق خواند و گفت: در حوزه امنیتی کارهای بسیار خوبی صورت گرفته، ولی ما معتقدیم برای از بین بردن تفکر تکفیری، به تبادل فکری و فرهنگی نیاز داریم، که در این زمینه علاوه بر حوزه‌های علمیه، هنرمندان نیز می‌توانند ایفای نقش کنند.

وی با تاکید بر اینکه قم متعلق به همه مسلمانان و دنیای اسلام است یادآور شد: این استان محل عبور زائران عتبات عالیات از کشورهای پاکستان و افغانستان است، به همین علت، تبادل‌های فرهنگی می‌تواند خیلی موثر باشد.

استاندار قم ضمن ابراز خرسندی از سفر وزیر فرهنگ عراق و همچنین جمعی از مقام‌های فرهنگی عراق به قم ابراز امیدواری کرد: این سفر زمینه بهره‌مندی بیشتر مردم ایران از عتبات و زیارت اربعین را فراهم کند.

شاهچراغی همچنین در پایان این دیدار ضمن اهدای کتابی حاوی تصاویری از قم و بارگاه کریمه اهل بیت، خطاب به وزیر فرهنگ عراق بیان کرد: ما علاقه داریم، شاهد سفرهای بیشتر مقام‌های عراقی به شهر قم باشیم.

وزیر فرهنگ عراق، طی سفری رسمی و با هدف فعالسازی توافقنامه های مشترک با ایران وارد تهران شد و مورد استقبال رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران قرار گرفت.

منبع
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا