خبر اولسیاسی

آینده مبهم ائتلاف سه جانبه «انقاذ وطن» با استعفای نمایندگان جریان صدر

با استعفای نمایندگان جریان صدر از مجلس عراق، وضعیت ائتلاف سه جانبه صدر و بارزانی و الحلبوسی در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

میدل ایست نیوز: با استعفای نمایندگان جریان صدر از مجلس عراق، وضعیت ائتلاف سه جانبه صدر و بارزانی و الحلبوسی در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

به گزارش «العالم الجدید»، در حالی که نمایندگان جریان صدر روز یکشنبه استعفای خود را تقدیم کردند، ائتلاف السیاده به ریاست «محمد الحلبوسی» و هم‌پیمان جریان صدر در ائتلاف سه‌جانبه «انقاذ وطن» بنا ندارد راه جریان صدر را برود.

در این راستا، «محمد الدلیمی»، نماینده ائتلاف السیاده، تأکید کرد که ائتلاف سه‌جانبه همچنان به قوت خود باقی است هرچند خروج صدر از مجلس بر آن «تأثیر معنوی» نهاده و افزود که ائتلاف السیاده همچنان معتقد است که تشکیل دولت آینده بدون مشارکت جریان صدر ممکن نیست.

او گفت که وضعیت کشور تحمل بحران تازه‌ای را ندارد و ابراز امیدواری کرد که صدر با چارچوب هماهنگی وارد مذاکره شود تا درباره ترسیم نقشه راهی برای نجات کشور توافق شود.

الدلیمی افزود که ائتلاف السیاده تصمیمی برای استعفای نمایندگانش ندارد چون این اقدام بر وضعیت کشور تأثیر منفی خواهد گذاشت.

روز گذشته محمد الحلبوسی، رئیس ائتلاف السیاده و رئیس مجلس عراق، گفت که با استعفای نمایندگان جریان صدر، نامزدهایی که در انتخابات رأی‌های بیشتر بعدی را آورده اند با صرف نظر از وابستگی سیاسی‌شان وارد مجلس خواهند شد.

وی تأکید کرد که «بن‌بست سیاسی در مرحله آینده ادامه نخواهد یافت و با استعفای نمایندگان جریان صدر تفاهمات تازه‌ای ایجاد خواهد شد و وضع تازه‌ای در صحنه سیاسی و روند مذاکرات حاکم خواهد شد».

از سوی دیگر، حزب دموکرات کردستان، دیگر هم‌پیمان در ائتلاف سه‌جانبه، هنوز  موضعی روشنی درباره این تصمیم صدر نگرفته است.

در این راستا، «ریبین سلام»، عضو حزب دموکرات کردستان، تأکید کرد که تعیین موضع حزب در این باره منوط به تشکیل جلسه دفتر سیاسی و تصمیم نهایی مسعود بارزانی است.

او گفت که حزب دموکرات موضع خود را رسما اعلام خواهد کرد و باید منتظر تشکیل جلسه دفتر سیاسی حزب ماند تا در آن تصمیم گرفته شود که حزب دموکرات به ادامه حضور در فرایند سیاسی عراق ادامه خواهد داد یا نه.

همزمان برخی منابع خبر داده‌اند که چارچوب هماهنگی در نظر دارد که هیئتی را برای مذاکره با مقتدی صدر به نجف اشرف اعزام کند تا دیدگاه‌های خود درباره تشکیل دولت را با وی در میان گذارد.

از سوی دیگر، برخی ناظران از احتمال رفتن صدر به سمت سیاست خیابانی سخن می‌گویند.

چارچوب هماهنگی شب گذشته در بیانیه ای بر تداوم اتخاذ گام های لازم برای حل بحران سیاسی و پیش رفتن گفت وگوها با همه نیروهای سیاسی برای تشکیل دولتی خدمتگزار و ملی تاکید کرد.

چارچوب هماهنگی اعلام کرد که امیدوار بود تشکیل دولت با حضور همه نیروهای سیاسی انجام شود اما به تصمیم فراکسیون صدر برای استعفا از پارلمان احترام می گذارد.

چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعی همچنین بر تداوم همکاری با همه در راستای تضمین مشارکت گسترده و تحقق آرمان ملت در تحقق امنیت و ثبات و زندگی کریمانه به گونه ای که نقش و جایگاه عراق در منطقه و جهان را تقویت کند، تاکید کرد.

روز یکشنبه مقتدی صدر به رئیس فراکسیون جریان صدر دستور داد که استعفاهای نمایندگان این جریان را به هیئت رئیسه تقدیم کند. پس از ساعاتی از اعلام این موضوع، فیلمی از محمد الحلبوسی در حال تأیید استعفاهای این نمایندگان منتشر شد.

منبع
العالم الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا