اقتصادیخبر اولسیاسی

اقتصاد حج، فرصتی برای تحکیم همکاری کشورهای اسلامی

حج تمتع از عبادت‌های دارای آثار ملموس اقتصادی است که منافع آن به عربستان سعودی منحصر نمی‌شود.

میدل ایست نیوز: حج تمتع از عبادت‌های دارای آثار ملموس اقتصادی است که منافع آن به عربستان سعودی منحصر نمی‌شود.

سازمان آمار عربستان روز جمعه آمار حاجیان امسال را 899 هزار و 353 حاجی اعلام کرد که 779 هزار و 919 حاجی از خارج کشور آمده‌اند. همچنین 412 هزار و 895 حاجی نیز زن هستند.

21.4 درصد حاجیان از کشورهای عربی و 53.8 درصد از کشورهای آسیایی و 13.2 درصد از کشورهای آفریقایی و 11.6 درصد از اروپا و امریکا و استرالیا هستند.

به گزارش «العربی الجدید» این در حالی است که در سال 2019، شمار حجاج به 2.4 میلیون تن رسید که 1.8 میلیون تن از آنها از خارج کشور و حدود 600 هزار تن نیز از داخل کشور آمده بودند.

حج برای عربستان مجموعه‌ای از منافع مالی دارد که برخی از آنها مستقیم و برخی دیگر نامستقیم است.

بر اساس آمارهای رسمی عربستان، حجم هزینه‌های حجاج در سال 2019 معادل 26.9 میلیارد دلار بود که نسبت به سال پیش از آن 8 درصد افزایش یافته بود.

با اینکه در سال جاری، به علت شرایط کرونایی، عربستان ظرفیت پذیرش حجاج را 50 درصد کاهش داد و طبعاً اموال کمتری از طریق حجاج وارد کشور شده، اما باید به افزایش قیمت خدمات و کالاها در عربستان را هم در نظر داشت.

این هزینه‌ها شامل تدارکات سفر از جمله دریافت ویزا، رزرو بلیت، خرید لوازم سفر و نیز خرید سوغاتی می‌شود. البته بعد از حج نیز در مناطق غیر از مدینه و مکه، مهمانی‌های بزرگی برای حجاج برگزار می‌شود که این خود موجب رونق اقتصادی‌ای در عربستان می‌شود که ناچیز نیست.

شاید بیشترین بهره از مراسم حج امسال را شرکت‌های هواپیمایی کشورهای اسلامی برده باشند که حدود یک میلیون حاجی را که اکثرا از طریق هوایی به عربستان رفته‌اند جابه‌جا می‌کنند. همچنین باید توجه داشت که قیمت بلیت هواپیما نیز افزایش یافته است.

از دیگر برکات حج برای عربستان و دیگر کشورها، موضوع قربانی است. هر سال حدود 2 میلیون رأس گوسفند در ایام حج در عربستان ذبح می‌شود که اکثر آنها وارداتی است و به طور خاص از استرالیا وارد می‌شود.

عربستان و کشورهای اسلامی می‌توانند با همکاری یکدیگر برای بهره‌برداری بهتر از این درآمدها برنامه‌ریزی کنند. مثلاً می‌توان ترتیبی اندیشید که این گوسفندهای قربانی از کشورهای اسلامی مانند سودان و سومالی که مشکلات اقتصادی جدی دارند وارد شود و موجب کسب درآمد برای این کشورها شود.

همچنین بسیاری از سوغاتی که حاجیان در حج برای خانواده‌های خود خریداری می‌کنند کالاهای وارداتی از چین است، اما می‌توان با برنامه‌ریزی درست، مکه را به بازار کالاهای تولید کشورهای اسلامی تبدیل کرد.

بهره برداری از حج ابعاد متنوعی دارد که منحصر به منافع اقتصادی نمی شود و نیازمند برنامه‌ریزی و همکاری سازمان‌دهی شده است تا حج به فرصتی بزرگ برای همه کشورهای اسلامی و تحکیم همکاری‌های اسلامی منتهی شود.

از مهم‌ترین مزایای حج آن است که همیشگی است و هرگونه برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از آن نیز پایدار خواهد بود و می‌تواند به برنامه‌ای در سطح امت اسلامی تبدیل شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا